Publicitat
Publicitat

ELECCIONS REGIONALS ALEMANYES

Els cristianodemòcrates de la cancellera poden perdre el govern de Hannover a vuit mesos de les legislatives

La Baixa Saxònia dóna el primer ensurt a Merkel

Les eleccions a la Baixa Saxònia van resultar ahir un autèntic thriller. El recompte avançat de vots apuntava que l'aliança de socialdemòcrates i verds faria fora del poder el partit de Merkel.

Tot Alemanya va girar els ulls ahir cap al land de la Baixa Saxònia, on 6,1 milions de votants van poder participar en uns comicis regionals que s'interpretaven com un examen per a les eleccions generals convocades a la tardor. Si el d'ahir va ser un assaig general de les legislatives, la cancellera Angela Merkel té motius per inquietar-se: la seva Unió Cristianodemòcrata (CDU) va mantenir-se com a força més votada (36%) del Parlament de Hannover, però, a l'hora de tancar-se aquesta edició, el còmput avançat de vots apuntava que sumava el seu pitjor resultat a la Baixa Saxònia en 50 anys i que no podria revalidar el govern de coalició amb els liberals del FDP.

La preocupació de Merkel va ser paradoxalment l'alleujament del seu ministre d'Economia i president del FDP, Philipp Rösler, que va aplacar la rebel·lió desfermada contra ell a les pròpies files, ja que el seu partit va entrar amb escreix al Parlament de Hannover. Els liberals temien quedar-se per sota del 5% però, al final, van atrapar el 9,9% dels vots.

El Partit Socialdemòcrata alemany (SPD), com la CDU, va comptar amb un suport més baix de l'esperat (32,6%) -el seu segon pitjor resultat a la Baixa Saxònia-, però va agafar-se a l'espectacular ascens d'Els Verds (13,7%, +5,7% més que el 2008) per animar-se. A l'hora de tancar-se aquesta edició, la televisió pública ARD atorgava un mínim avantatge del 0,3% a l'aliança socialdemòcrata i ecologista respecte a la formada per la CDU i FDP. Això es traduïa en un escó més (69) per a la coalició SPD-Verds que per a les actuals formacions de govern (68).

"Som clarament la força més votada, però el recompte de vots serà dramàtic fins al final", va admetre el primer ministre de la Baixa Saxònia i candidat de la CDU, David McCallister. Un altre membre cristianodemòcrata va intentar espolsar-se els nervis amb un símil futbolístic: "La nit serà més emocionant que les negociacions per fitxar Guardiola".

Des de Berlín, els portaveus de Merkel es limitaven a assegurar amb la boca petita que podrien revalidar el govern regional amb el FDP. No obstant, va ser evident que els resultats electorals d'ahir van ser més perillosos del que esperava la cancellera.

La CDU va haver d'encaixar una notable pèrdua de suport (-6,5%) respecte als comicis del 2008. Justament, la majoria dels seus vots perduts (101.000) van anar a parar als socis del FDP. Una autèntica hemorràgia de vots per alimentar uns liberals que semblaven un partit zombi.

La pregunta que li esclata ara a Merkel és si ella també està disposada a dirigir una campanya benèvola amb el FDP o intentarà no prestar tants vots als seus socis. En tot cas, els resultats de la Baixa Saxònia il·lustren una cursa electoral de cara a les eleccions generals del setembre més emocionant del que mostra l'alta popularitat de la cancellera.

En el fons no importa gaire qui quedarà com a vencedor de les eleccions a Hannover, al final. Tots els pesos pesants de la política de Berlín poden conviure perfectament amb els flamants resultats electorals de la Baixa Saxònia. Ningú agafa gaire distància ni ningú pren gaire mal. "És un gran dia per als liberals no només de Hannover sinó de tot Alemanya", va alleujar-se Rösler. "Em faig responsable de no haver pogut aportar aires nous a la Baixa Saxònia", va assumir el candidat socialdemòcrata a la cancelleria, Peer Steinbrück, mentre el president del seu partit, Sigmar Gabriel, atacava que "l'FDP només viu de xuclar sang dels altres". "La lliçó és que si volem apostar pel canvi a les generals hem de creure en SPD-Verds. Apostar per l'Esquerra i Pirates són vots perduts", va destacar Gabriel. Aquests dos últims partits es van quedar fora del parlament regional.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF