05/02/2013

La revolució arriba a les universitats

3 min
PORTAR L'EDUCACIÓ DE QUALITAT ARREU DEL MÓN 
 El Massachusetts Institute of Technology (MIT) ha fundat edX amb Harvard.

THE NEW YORK TIMES / NOVA YORKActualment hi ha tantes males notícies al món que és fàcil deprimir-se. Tot i així, hi ha un fenomen incipient que em fa sentir esperançat de cara al futur: la revolució que està experimentant l'educació superior a tot el món a través d'internet. No hi ha res més efectiu a l'hora d'ajudar aquelles persones en situació de pobresa que proporcionar-los una educació econòmicament assequible, que els permeti aconseguir una feina o millorar la que tenen. No hi ha res més eficaç per alliberar el potencial de milions de ments que ajudin a solucionar els problemes més urgents que pateix el nostre planeta. Per concebre l'educació superior d'una altra manera, no hi ha res millor que els cursos oberts massius en línia (MOOC) que ofereixen universitats com Stanford o l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT) o empreses com Coursera i Udacity.

És cert que només un petit percentatge dels estudiants de MOOC arriben a final de curs, i que la majoria són estudiants de classe mitjana o alta, però estic convençut que en cinc anys aquests cursos oberts arribaran a un sector demogràfic molt més ampli. En aquest sentit, imagineu-vos com pot arribar a canviar el concepte d'ajut exterior. Per una quantitat econòmica relativament petita, els Estats Units podrien llogar un espai en un poblat egipci, instal·lar-hi una vintena d'ordinadors i accés a internet via satèl·lit, contractar un professor autòcton que fes de suport i convidar qualsevol egipci que volgués a fer un curs en línia, subtitulat en àrab, amb els millors professors del món.

Només cal escoltar les experiències d'alguns dels pioners d'aquesta indústria per apreciar el gran potencial revolucionari que pot aportar. Una de les preferides de la cofundadora de Coursera, Daphne Koller, és la història del Daniel, un noi autista de 17 anys que es comunica bàsicament a través del seu ordinador. El Daniel va fer un curs obert de poesia moderna de la Universitat de Pennsilvània. Ell i els seus pares van valorar positivament el fet de combinar un programa acadèmic rigorós, que el forçava a fer tots els treballs per mantenir el nivell, amb el sistema d'aprenentatge en línia, compatible amb les seves limitades habilitats socials i el seu dèficit d'atenció. Koller mostrava una carta del Daniel, en què escrivia: "Sisplau, expliqueu a Coursera i a la Universitat de Pennsilvània la meva història. Sóc un noi de 17 anys que comença a sortir de l'autisme. Encara no puc seure en una classe i estar-me quiet; el vostre curs va ser el primer curs de debò que he pogut fer. Durant el programa, vaig haver de seguir el ritme de classe, cosa impensable als cursos d'educació especial. Ara sé que puc obtenir un benefici si m'esforço i que puc gaudir d'estar en contacte amb el món".

Un dels participants de Coursera, que fa poc hi va fer un curs sobre sostenibilitat, em va dir que l'experiència havia estat molt més estimulant que en un curs semblant que havia fet com a universitari. En el curs online hi participaven estudiants d'arreu del món, de diverses procedències socials i geogràfiques; "els debats eren més valuosos i interessants que si es fessin amb gent del mateix país o classe social", com acostuma a passar a les universitats nord-americanes convencionals. Un estudiant de 15 anys de Mongòlia, que feia un curs del MIT sobre circuits i va treure un excel·lent a l'examen final, ha enviat una sol·licitud per estudiar al MIT i a la Universitat de Berkeley (Califòrnia).

Emetre títols veraços

En el futur de l'educació superior, el que coneixem com un títol universitari serà un concepte "relacionat amb edificis i facultats", assegura el president del MIT, L. Rafael Reif. És a dir, es mantindrà la manera tradicional de fer classe i els cursos presencials, mentre que l'ús creixent d'internet i les noves tecnologies farà que es potenciï el treball en aules i laboratoris. No obstant això, Reif considera que la majoria d'universitats acabaran oferint cursos en línia per a estudiants d'arreu del món, a través dels quals puguin obtenir "diplomes" que certifiquin que han fet tots els treballs i aprovat tots els exàmens. En aquest sentit, els creadors de cursos MOOC encara estan estudiant quina és la millor manera d'emetre títols veraços, que demostrin que l'estudiant realment domina la matèria (i que no va fer trampes) i que les empreses puguin tenir en compte a l'hora de contractar. Un cop s'hagin establert els criteris i aquests títols siguin acceptats per tothom, el panorama de l'ensenyament superior canviarà radicalment.

Crec que és ben possible que aviat una persona pugui aconseguir el seu propi títol universitari fent diversos cursos en línia amb professors d'arreu del món: un curs d'informàtica a Stanford, d'empresarials a Wharton, d'ètica a Brandeis, de literatura a Edimburg. I només hauria de pagar les taxes per aconseguir el certificat. Canviaria la manera d'ensenyar, d'aprendre i el camí cap al mercat laboral. "Un nou món comença a descobrir-se i tothom s'hi haurà d'adaptar", conclou Reif.

stats