Publicitat
Publicitat
image-alt

CRÍTICA DE TEATRE

SANTI FONDEVILA

Una sidra molt amarga al Teatre Lliure

La britànica Nell Leyshon va guanyar el premi Evening Standard a l’obra “més prometedora” amb Comfort me with apples, que entre nosaltres s’ha traduït molt encertadament amb la tornada d’una cançó popular...

Frankenstein, el monstre més humà

‘Frankenstein’, Teatre Nacional, 15 de febrer El mite de Frankenstein és conegut sobretot per les adaptacions cinematogràfiques que s’han fet de la novel·la de Mary Shelley. Unes adaptacions que...

Ara que hem enterrat els ideals

‘Sopa de pollastre amb ordi’. Biblioteca de Catalunya. 14 de febrer La sopa de pollastre amb ordi que tres cops al dia li va donar una veïna li va salvar la vida a l’Ada quan era petita. Així ho creu la...

La tremenda solitud de l’adolescència

‘La tristeza de los ogros’, Teatre Lliure de Gràcia, 7 de febrer L’adolescència és un període vital conflictiu que, sortosament, passa amb el temps. Almenys per a la majoria de persones. És un trànsit des...

Un magnífic capità Ahab de Josep Maria Pou

‘Moby Dick’, Teatre Goya, 29 de gener El director Andrés Lima diu que la seva és una versió sobre el capità Ahab i la seva obstinació per caçar la balena. El que vol dir, imagino, és que, en la versió...

'Olvidémonos de ser turistes', de Josep Maria Miró: massa fosc i fresc per ser al Brasil

‘Olvidémonos de ser turistas’, Sala Beckett, 26 de gener “Moltes parelles que van agafades de la mà acaben separant-se després de les vacances”, li diu la dona que neteja l’habitació de l’hotel. L’home està...

Ni el sexe pot salvar els homes

‘Begin the Beguine’, Teatre Lliure (Montjuïc), 23 de gener Begin the beguine és un guió escrit pel cineasta John Cassavetes (1929-1989) que no va arribar a estrenar-se i que el director teatral flamenc Jan...

Una òpera contemporània sobre el drama dels refugiats

‘Daral Shaga’, Teatre Lliure, 19 de gener En els últims anys, el teatre ha explorat la tragèdia de la immigració cap al fascinant Occident. L’òpera, no tant. Almenys fins ara. I això s’ha de celebrar. ...

Déu i la metàfora del paradís perdut

Ricardo Moya va estrenar El sueño de un hombre ridículo el 2002 al Círcol Maldà i és tot un encert que La Gleva recuperi aquest exuberant relat de Dostoievski. També ho és perquè a la bona feina de...

I si no fóssim tan sàpiens

‘Sàpiens’ SALA FLYHARD 11/1/2018 L’ Homo sapiens és l’últim estadi de l’evolució. I Sàpiens és el títol de la nova obra de l’actor i dramaturg Roc Esquius, que ha dirigit Sergi Belbel a la Sala Flyhard. En...

Darrere el vel

Blasted (Rebentats) TNC 12/01/2018 “Una càmera dels horrors truculenta, dissenyada per escandalitzar i prou”, “Una porqueria ingènua”, deien les crítiques londinenques davant l’estrena de la primera obra de...

Un Cyrano de nassos

‘Cyrano’, Teatre Borràs, 20 de desembre Un Cyrano de nassos. I no ho diem per la indubtable rotunditat de la protuberància que llueix entre els ulls sinó, i sobretot, per l’emotiu batec amorós d’un Lluís...

Que sols que viuen els burgesos catalans!

‘Adossats’, Teatre Romea, 18 de desembre Ramon Madaula la torna encertar. L’actor convertit en dramaturg des de fa pocs anys assoleix el seu primer gran repte com a autor (les tres obres anteriors eren de...

Unes actrius i una directora d’Oscar

‘Les noies de Mossbank Road’ LA VILLARROEL 16 DE DESEMBRE Amb El preu, d’Arthur Miller, estrenat fa dos anys, Sílvia Munt va deixar clar que és una de les millors directores d’actors del teatre català. Amb ...

Roma reuneix el teatre europeu, sense Espanya

Ennio Fantastichini és un crac a Itàlia. I això explica que després de cada un del seus monòlegs una bona part del públic l’aplaudeixi en un ritual oblidat entre nosaltres però que sembla vigent a Roma....

Salve Grotowski, que esteu en el cel, o a l’infern

‘Sin fronteras’ TEATRE AKADÈMIA 1 DE DESEMBRE Jerzy Grotowski és força desconegut entre nosaltres malgrat que és un dels directors teatrals i investigadors més importants en la història del teatre del...

El fonamentalisme religiós us farà desgraciats

‘Els nens desagraïts’ SALA BECKETT 30 DE NOVEMBRE Ja ho saben. Per més que hi posem esforç, recursos, amor i passió, els fills surten com surten i acaben prenent decisions que no estaven en les nostres...

‘Claudia’, el repte de recuperar la identitat

‘Claudia’ TNC (SALA PETITA) 23 DE NOVEMBRE Merceditas i Claudia. Dos noms per a una mateixa noia. El primer li van posar el pares adoptius i el segon és com l’havien batejat els pares biològics assassinats...

Una conversa entre amics a Barcelona

Gran feina la que ha fet Jordi Coca per portar a escena el que va ser una conversa entre l’alcalde de la Barcelona que aspirava als Jocs Olímpics, Pasqual Maragall, i la regidora de Cultura, l’escriptora i...

Una immillorable dedicatòria

'Out of context-For Pina', al Teatre Municipal de Girona. 11 de novembre “N othing compares 2U”. Això li diu Alain Platel a Pina Bausch en una versió de la cançó de Sinéad O’Connor mentre l’únic ballarí que...

Cesc Gelabert, tremendament lúdic

‘Escrit en l’aire’ TEATRE LLIURE DE GRÀCIA 7 DE NOVEMBRE Cesc Gelabert tenia pendent la trobada amb la paraula, i amb Moisès Maicas de mitjancer va topar-se amb el teatre del francès Valère Novarina, de...

Compte amb el mòbil, que pot ser un gólem

El gólem és un ésser fantàstic d’argila de la mitologia jueva que vam conèixer per la novel·la de Gustav Meyrink i la pel·lícula de Henrik Galeen i Paul Wegener, inspirada en la llegenda del rabí Judah Loew...

Quan la tragèdia mítica esdevé propera

‘Incendios’ TEATRE GOYA 27/10/2017 La resposta unànime de la platea del Teatre Goya, amb el públic dret, constatava que la nova proposta d’Incendios pot continuar la línia d’èxit del muntatge precedent que...

Gran Macbeth a la Revolució Mexicana

En la molt lliure versió de Macbeth que la companyia mexicana Los Colochos ha presentat al Temporada Alta hi ha tres coses que la converteixen en admirable: el treball dramatúrgic, el del llenguatge i el...

Cal que se sàpiga la història de Pietro Bartolo

‘El metge de Lampedusa’ TEATRE LLIURE 20/10/2017 Cal que se sàpiga, i per això Pietro Bartolo, metge a l’illa de Lampedusa des de fa trenta anys, va escriure una autobiografia, Llàgrimes de sal, on...

Perduts als cavallets

‘Desig sota els oms’ TNC 19 D’OCTUBRE Desig sota els oms és un drama rural realista amb ressons dels mites grecs de Fedra, Hipòlit i fins i tot Medea i una de les obres més perfectes d’Eugene O’Neill. Un...

Espanya, un dogma històric contra la llibertat

‘España ingobernable’ TEATRE ROMEA 17 D’OCTUBRE Alberto San Juan, dalt de l’escenari, està com a casa. I té carisma, charme que en diuen els francesos. És un murri que espectacle rere espectacle obre en...

Shakespeare i Donnellan, un binomi infal·lible

‘Nit de Reis’ TEATRE MUNICIPAL DE GIRONA 12 D’OCTUBRE No podia començar amb més bon peu, el festival Temporada Alta. Shakespeare i Declan Donnellan són un binomi amb totes les garanties, i és una gran sort...

Lluïsa Cunillé en una Nova York deshumanitzada

‘Islàndia’ TNC. SALA PETITA 6 D’OCTUBRE Nova York i Reykjavík són els dos punts cardinals que emmarquen la nova obra de Lluïsa Cunillé, Islàndia. Dos paradigmes tan distanciats físicament i mentalment com...

‘Willkommen’, altre cop, amb un gran Ivan Labanda

‘Cabaret’ TEATRE VICTÒRIA 4 D’OCTUBRE C abaret és un musical recurrent i mutant. Recurrent perquè reapareix cíclicament i mutant perquè ho fa amb canvis, si no argumentals sí musicals. És el que ha passat...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | ... | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Següent >