02/09/2019

Una altra aberració de Mediaset

2 min

Aquest estiu Telecinco ha estrenat un altre programa en què la finalitat torna a ser aparellar dones amb homes (i viceversa). Un altre ‘dating show’ de Mediaset. Després del ‘First dates’, del ‘Mujeres y hombres...’, la versió masculina i femenina del ‘¿Quién quiere casarse con...’, el ‘Granjero busca esposa’ i altres aberracions que converteixen les relacions de parella en una mena de concurs d’eugues, ara arriba ‘Me quedo contigo’.

La dinàmica és terrible, però veure-ho encara ho fa pitjor. Quan Jesús Vázquez, el presentador, dona el tret de sortida, vint mares amb les seves respectives filles que ronden la vintena d’anys comencen a desfilar pel decorat mentre ballen. Les mares queden alineades darrere d’uns faristols i les filles pugen a una mena d’altell on queden aïllades mentre segueixen el que passa al plató. A continuació comencen a sortir nois, d’un en un. En aquest programa tots, ells i elles, són objectes sexuals. Però, mentre que les dones són una mercaderia adotzenada sense dret a paraula, sotmesa al criteri de la mare, ells són presentats com un bé exclusiu i amb poder de decisió. Mentre que a elles no se’ls demana cap dada biogràfica perquè només han d’exercir el rol de dona en zel, ells es van presentant a través de vídeos en què expliquen estudis, feina, aficions, habilitats... Són les mares les que escullen l’home idoni per a les seves filles. Elles no trien. Quan queden dues mares pugnant pel mateix noi, apareixen les filles i és el noi qui escull la que més li agrada.

El perfil estètic, conductual i psicològic dels personatges s’ajusta al de ‘Mujeres y hombres y viceversa’. Les filles sembla que hagin rebut la consigna d’ensenyar força cuixa. Cada vegada que Jesús Vázquez demana que aparegui un candidat, tothom ha de cridar: “¡Soltero! ¡Muéstrate de cuerpo entero!” Quan el noi apareix ballant i saludant les mares, el plató es converteix en el mercat de la carn: “¡A mi me gustan los petisuí!”, “Uyyyyy! ¡Me lo cooomoooo!”, “¡Queremos ver más de este bizcochito!” Una de les mares exigeix al candidat: “¡Quítate la camiseta!”

El masclisme, la cosificació de les persones, la pura sexualització de les relacions de parella, la imatge i l’estètica com a criteri de selecció són els elements clàssics que sempre han caracteritzat Mediaset. Però potser l’element més tòxic, i que distorsiona la percepció dels adolescents, que són els principals consumidors d'aquest tipus de programa, és la immediatesa de les relacions. Els mascles alfa estan sempre a punt, i el desig i la voluntat de les dones són secundaris. ‘Me quedo contigo’ normalitza l’interès sexual instantani, en què ells obtenen sempre una recompensa ràpida. El problema arriba quan aquest patró de conducta, aquesta immediatesa, es trasllada de la tele a la vida real i s’espera que elles actuïn amb la mateixa docilitat i resignació que veuen a la pantalla. La cultura de l’assetjament.

stats