13/03/2018

Retrat avantatjat de l’autora d’un crim

2 min

La cobertura televisiva de la mort del Gabriel va mantenir certa prudència informativa mentre es desenvolupava la recerca del nen. Un cop trobat el cadàver i detinguda l’autora confessa del crim, hem tornat, un cop més, a l’espectacle de l’horror habitual que costa considerar periodisme: imatges en bucle de la família i la culpable, tertúlies d’hipòtesis i filosofia barata sobre la maldat humana, retransmissió de la capella ardent i el funeral en directe per TVE, Antena3 i Telecinco, entrevistes a un suposat entorn que plorava, saturació de connexions en directe en llocs buits de contingut i el remat final de La Sexta presentant-se a la porta del cementiri a esperar el fèretre. Programes llarguíssims amb poca informació però molt reiterada. Tanta intensitat emocional porta al col·lapse: els reporters han acabat plorant davant les càmeres.

Però el cas de la mort del Gabriel ha tingut una singularitat: la culpable ha estat molts dies interactuant amb els mitjans de comunicació i amb la família. Les televisions disposaven de múltiples imatges i entrevistes amb ella. I això ha comportat un nou tipus de relat: la crònica insòlita i avantatjada de l’autora del crim. Ana Julia Quezada, la culpable, ha tingut una sobreexposició mediàtica i ha teatralitzat les emocions, i això s’ha convertit en un mannà televisiu molt innovador per al sensacionalisme. Totes les cadenes s’han dedicat a analitzar cadascuna de les intervencions televisives i radiofòniques que ha dut a terme abans de ser descoberta. Han teoritzat, a posteriori, sobre els trets que la retrataven públicament com a culpable: han analitzat el seu to de veu en parlar, la manera de plorar i sanglotar, la conducta narcisista, el baix nivell d’empatia i la fredor. A totes les cadenes es fixaven en com els pares del nen interactuaven amb ella o com fingien una bona relació. Tot això a misses dites, esclar.

L’exposició mediàtica dels pares del Gabriel, molt més intensa que en altres desgràcies com a estratègia per a la investigació, ha estat premiada pels mitjans. No han parat de lloar-los una actitud d’humanitat que, un cop resolt el cas i destrossats, s’han vist obligats a mantenir. S’han sotmès a entrevistes tràgiques. Isabel Jiménez, per Informativos Telecinco, els feia la pregunta més inútil: “¿Cómo estáis?” Després els considerava responsables d’un mèrit que ningú voldria: “Todo este afecto lo habéis conseguido vosotros”, els deia felicitant-los per la reacció social. Trist honor quan t’han matat un fill. ¿És mèrit dels pares o d’un cas tan cru? L’espectacle, aquesta vegada, ha culminat com a tal. Acabada la cerimònia, els pares van sortir al carrer, on tot estava disposat com un gran escenari. Van besar el taüt i, agafats de les mans, van saludar el públic i les càmeres que els esperaven. Després de 12 dies, es clausurava l’acte amb tothom aplaudint i victorejant els protagonistes de la tragèdia. Cau el teló.

stats