Publicitat
Publicitat

CRÍTICATV

Digue'm quins programes fas...

El concurs de les tardes de Cuatro aquest estiu és Negocia como puedas . Un programa que, com tots els que últimament busquen retallar pressupost, passa al carrer i es dediquen a aturar els vianants. Els elements bàsics que el caracteritzen són una furgoneta i una ronyonera. Aquest és el nivell. El presenten Miguel Martín i Raúl Gómez. Són dos nois que formen part de l'enorme ventall de reporters graciosos i fatxendes que hem vist en diversos programes. Martín és especialment hàbil a fotre's dels concursants subtilment per semblar ell més llest i caure bé a l'audiència. La dinàmica és enginyosa: cada concursant escollit a l'atzar pel carrer ha de buscar un altre vianant que sàpiga la resposta i comprar-l'hi amb uns diners que li ha entregat abans el presentador. Per fer-ho, però, ha de regatejar el preu i demostrar les seves habilitats en la picaresca. Com menys pagui, més diners guanya. El problema és que aquest funcionament supera la capacitat dels transeünts per entendre-ho amb un simple assalt de micròfon. Es nota que perquè tot funcioni bé han de parar de gravar, explicar i teatralitzar la dinàmica del joc. Per trobar respostes a vegades són necessaris alguns objectes: un llimoner, una barbacoa, una eina de ferreteria, un cartell... Les escenes resultants fan patir: un home corrent per Calataiud amb un test a les mans sota un sol de justícia o una dona cercant per Torremolinos algú que parli castellà i que li digui el nom del polític que va cridar " I have a dream ". Esperpèntic. El recorregut per la Península, passejant per platges, zones comercials i terrasses, és per sucar-hi pa. Dones amb biquini i ronyonera buscant respostes entre para-sols i neveres portàtils. Homes deixant la cervesa en una taula i entrant en una polleria per ensenyar un tatuatge d'un famós. El regateig és el plat fort. Evidencien com la gent és capaç d'enganyar un desconegut fent veure que no té diners, fent cara de tristesa o pressionant com si es tractés d'una negociació empresarial. Hi ha certa predilecció per mostrar la cara de tòtil que els queda a alguns quan saben quants euros els ha escatimat el concursant tot i ajudar-lo a obtenir beneficis. El panorama és ben explícit: el presentador treu un feix de bitllets d'un sobre, un altre que se'ls posa en una ronyonera, passeig en furgoneta i art del regateig entre cerveses, platges i mercats. Impossible retratar millor l'Espanya actual.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 18/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF