image-alt

FAMÍLIES... PARLEM-NE

M. JESÚS COMELLAS

Pastilles i frivolitat

Amb l’aparició dels antibiòtics el progrés en la farmacologia ha estat impressionant i ha afavorit la disminució de la mortalitat i una clara millora en el tractament de malalties. Nombrosos estudis i...

Identitat i autoestima

No calen grans anàlisis teòriques per descobrir com la canalla va adquirint la seva identitat, associada al creixement i a les oportunitats que els donem: “Pots fer”, “Això ja no toca”, “Ara sí perquè ja...

Diferents llenguatges

Sembla que estar al dia de la modernitat, estar al cas dels canvis que fa la societat, ha de comportar un guany de recursos, habilitats, competències i sabers. Mirat així el progrés no seria cap pèrdua,...

Les mares són les culpables?

¿Per què en totes les reunions de famílies hi ha un sentiment de culpa molt arrelat en les mares? En canvi, si es pregunta als pares si tenen aquest sentiment de culpa, un percentatge alt hi respon...

La vida en positiu

Hi ha moments que tinc la sensació que no entenc res, perquè no puc compartir les actituds personals i professionals que veig al meu voltant i això m’atabala. Vivim en un món de contradiccions. No deixem...

El debat sobre els materials

Hi ha un tema recurrent en els centres educatius, en les trobades amb les famílies i, de fet, arreu on es parla de la canalla: la manca de respecte pels materials. Sentir un “no ho trobo” o un “ho he...

Assetjament o convivència?

Per què costa tant d’assumir el rol adult en la construcció de la convivència? Per què no sembla que sigui la base de tot el procés educatiu? El protagonisme no és de la canalla, és de les persones adultes,...

Esplais, quantes experiències!

Les experiències que es viuen als esplais i en activitats de lleure tenen repercussions que van molt més enllà del moment en què es fan. Són una magnífica oportunitat perquè la canalla s’adoni que tenen...

Els usos del temps

El temps és un dels focus de debat més freqüents en tots els contextos: a casa, a les trobades familiars, a la feina, al carrer. No tenim temps! Però, curiosament, el dia té 24 hores i aparentment té poc...

Escoltar la canalla

Per què insistim tant en la necessitat d’escoltar la canalla? És evident que, en el marc de les relacions familiars, cal saber què pensen, per què tenen una idea o una altra, com interpreten el món que els...

L’obligació de ser feliç

Actualment hi ha una manera molt habitual d’acomiadar-nos en la qual fem servir una frase molt impactant: “Adeu i sigues feliç”. Deixem la canalla a l’escola amb aquest consell, la fem servir a la feina,...

Ens interessa de nou la diversitat?

Avui es parla de tot davant de la canalla, quan abans era habitual sentir aquell “Compte! Que hi ha roba estesa”, perquè era clar que hi havia temes que les criatures no podien entendre, que els podien...

Ens interessa de nou la diversitat?

Avui es parla de tot davant de la canalla, quan abans era habitual sentir aquell “Compte! Que hi ha roba estesa”, perquè era clar que hi havia temes que les criatures no podien entendre, que els podien...

El valor de les institucions

Saber ser, saber estar, saber les regles del joc d’una comunitat, implica saber el lloc que correspon a cada persona, segons l’edat i el rol que hi té. A la vegada, la societat té un funcionament...

Identitat i autoestima

No calen grans anàlisis teòriques per avaluar com la canalla va adquirint la seva identitat associada al creixement i a les oportunitats que els donem: “Pots fer”, “Això ja no toca”, “Ara sí perquè ja ets...

Què fem com a societat?

Quan no ens agrada alguna situació el més fàcil és donar la culpa a algú, ja sigui persona o col·lectiu. Si ens fixem en el món educatiu, en aquesta rifa de la culpa les famílies tenen tots els números per...

El lloc de les mascotes

Trobo molt interessant que a aquesta societat no li faltin les idees, el que no tinc tan clar és que hi hagi reflexió. Podem acceptar, incorporar i assumir aquestes idees sense fer una petita pausa, però...

Per què sempre ens anticipem?

Amb la idea que no tenim temps, que cal resoldre totes les situacions amb el màxim de rapidesa i eficàcia, en molts moments ens anticipem a les necessitats de les criatures i adolescents i també als seus...

Llocs sense canalla

Les contradiccions adultes d’avui van creixent, i això ens porta a situacions si més no curioses. Per exemple, estem situant la canalla en un lloc preeminent, com si fossin el centre del món, de manera que...

Per què no parlem del joc?

Habitualment es parla dels drets de la infància i sembla que, especialment als centres educatius, és una idea recurrent que es valora i que pràcticament està assumida. De fet, no es tracta de qüestionar de...

De les anècdotes a l’acció

En una societat del divertiment, de l’esbarjo, del joc, de la por al cansament, de les espurnes d’informació... correm el risc de prendre’ns la vida i l’educació com un entreteniment. La pedagogia que va...

La diversitat, l’edat i els estereotips

No hi ha manera! Sempre es fan comentaris estereotipats i sense sentit que responen només a l’aparença de la persona o a l’edat. Com si fóssim nosaltres el llombrígol del món i el referent de tot plegat,...

Ens atabalem amb les intel·ligències

L’interès social per l’escola i els aprenentatges ha portat a fer un debat social molt ampli i generalitzat i amb moltes aportacions de tot tipus. Hi ha qui critica que l’educació del s. XX havia...

De què parlem?

De què parla la canalla? Quines són les paraules que cada vegada, amb més freqüència, formen part del seu vocabulari habitual? I quines sembla que ja no hi entren? Tant al carrer com a l’escola el...

Consciència d’allò que està mal fet

Sempre es parla que abans la comunitat educava. És més aviat un comentari que una realitat. Si fos així, potser hauria anat millor. Segurament el que sí que hi havia eren situacions en què la gent mostrava...

Ens fa il·lusió que creixin?

En qualsevol context en què es troben un grup de famílies hi ha un tema de conversa clar i recurrent: comentar els avenços de les criatures i normalment en clau d’excepcionalitat: “És tan intel·ligent!”,...

De raons i emocions, com es gestionen

No hi ha cap dubte que estem en el món de les imatges, dels eslògans i de les modes. D’aquesta manera, hi ha arguments en tots els camps i per a tots els gustos. Arguments que sovint van acompanyats de...

No els matriculeu

Les anècdotes que s’expliquen en reunions i debats sobre els criteris que hem de compartir entre tots els membres de la comunitat educativa són molt interessants, especialment les que provenen de les...

Hem desestimat els rituals i els símbols?

En molts moments s’ha considerat que els aspectes formals generaven distància entre les persones i impedien una comunicació pròxima, fluida i de confiança, cosa que feia més difícils, estereotipades i...

Sentiment de culpa facis el que facis

Hi ha un fet curiós que em crida l’atenció: la presència del sentiment de culpa que senten -majoritàriament- les mares en relació al procés educatiu que segueixen amb els seus fills i filles. ¿Per què es...

< Anterior | 1 | 2 | Següent >