SEGURETAT VIÀRIA

Catalunya no aplicarà el límit de 130 km/h a cap carretera

L'Estat elevarà a 1.000 euros les multes per conduir ebri o drogat

La mesura estrella de l'avantprojecte de la llei del trànsit que va aprovar ahir el consell de ministres no s'aplicarà a Catalunya. La futura norma estatal estableix que en segons quins trams d'autovies i autopistes es podrà circular a 130 km/h, però no serà així a les vies catalanes perquè ahir el Servei Català de Trànsit (SCT) va avisar que la velocitat màxima al territori català es mantindrà en els 120 km/h perquè no hi ha les condicions òptimes per modificar-ho. Trànsit posa d'exemple l'envelliment del parc automobilístic.

No hi haurà cap conflicte extra. Tant des de la direcció general de Trànsit (DGT) com del SCT expliquen la mateixa versió. Les autopistes són de titularitat estatal, però l'aplicació del reglament de circulació en els trams catalans correspon a la Generalitat. La clau perquè sigui possible l'excepcionalitat catalana s'explica perquè l'Estat no fixa un nou límit de velocitat per a totes les autopistes i autovies, sinó que especifica que es podrà arribar als 130 km/h en alguns trams que compleixin una sèrie de requisits de seguretat i en els quals no s'hagin registrat accidents. Aquest és el matís.

El director de Trànsit, Joan Josep Isern, s'aferra just a la condicionalitat de l'augment del límit de velocitat per rebutjar-lo. Isern va explicar a l'ARA que a Catalunya no hi ha les condicions de seguretat que indica el projecte aprovat ahir pel Consell de Ministres, ja que el parc mòbil està molt envellit -el 60% dels cotxes tenen més de 10 anys- i la densitat de trànsit és la més alta de l'Estat. El govern basc, que també té les competències de trànsit, no aplaudeix l'augment de velocitat.

El ministre d'Interior, Jorge Fernández Díaz, va assegurar ahir que l'únic objectiu de la llei és "millorar la seguretat viària". Abans de donar llum verda al projecte de llei va consultar l'esborrany a una sèrie d'organismes i associacions per enriquir el text. Ara es debatrà en el Congrés amb la intenció d'aprovar-ho abans que acabi l'any, però tot el que fa referència a la velocitat no s'aplicarà fins al març perquè un cop aprovada la llei s'haurà de modificar el reglament de circulació. Una vegada s'hagin fet tots els canvis legals el que sí que es modificarà a tot l'Estat serà la velocitat màxima a les carreteres convencionals. Ja no es podrà circular a 100 km/h. A les vies amb un voral d'1,5 metres no es podran superar els 90 km/h i la velocitat baixarà a 70 km/h quan la carretera sigui de 6,5 metres d'amplada i amb una línia longitudinal que separa els dos sentits, i a 50 km/h si no hi ha separació.

Enduriment de les multes

El sistema de penalitzacions també patirà retocs. Les multes per conduir sota els efectes de l'alcohol i les drogues es dobla dels 500 als 1.000 euros. En el cas de les drogues, s'especifica que no cal que produeixi un efecte en la conducció, n'hi ha prou que es constati la seva presència a l'organisme. Les proves de drogues i alcoholèmia també seran per als vianants que infringeixin normes de circulació i no només als que siguin víctimes o partícips d'un sinistre. La futura llei prohibirà l'ús de detectors de radar. Es penalitzarà amb la pèrdua de tres punts i una multa de 200 euros.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF