Josep Lluís Merlos

Josep Lluís Merlos

Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

Em vaig enamorar del món del motor a Montjuïc, quan era un nen, veient la F1, amb Stewart, Fittipaldi, Peterson, Ickx... i les 24 Hores amb Min Grau i les Ducati. Aquell primer dia vaig plorar d'alegria. I avui, en algunes curses, encara m'emociono. Però ja només ploro escoltant òpera. Vaig en moto i en bicicleta... i no passa res per fer les dues coses.

Silence S01: sostenibilitat feta a casa per a tot el món

Silence, la marca catalana de motos elèctriques fundada per l’emprenedor Carlos Sotelo, va a tota pastilla. L’any passat va ser líder en vendes de vehicles elèctrics a l’Estat, i aquest 2019 la velocitat de...

I per sobre de tot, només Ferrari

No hi ha cap altra victòria a la F1 que provoqui una alegria tan global com la que es desferma quan un Ferrari creua el primer la línia de meta. La d’ahir, al temple de la velocitat, va ser especial, perquè...

Nissan Juke: un exitós exercici de musculació

La tornada de vacances significa per a molta gent l’inici, o el retrobament, amb els bons hàbits: deixar de fumar, estudiar alguna cosa més, anar al gimnàs... El petit dels crossover de Nissan, el Juke, ha...

Guanyar, la millor manera de mostrar respecte

Dissabte no vaig poder atendre la jornada del GP de Bèlgica de F1. Espero que puguin disculpar-m’ho, però és que es casava un fill meu. Mentre conduïa cap a la celebració, només feia que pensar en la mort...

Yamaha XT: per fer el Dakar o per anar a la feina

Les primeres motos que Yamaha va fer per córrer pel desert, sobretot als Estats Units, van ser les DT. Més tard arribarien els models TT, amb motors d’un sol cilindre de 500 centímetres cúbics, i...

Montesa Brío 110 S: el salt a la competició

L’any 1952, conscient de la necessitat d’obrir-se al mercat exterior, Montesa va ser la primera marca de motos d’aquí que va portar els productes a una fira internacional. El model triat va ser la...

Bultaco Metralla: la marca es fa internacional

Amb el naixement l’any 1962 de la Metralla, Bultaco va fer un pas endavant molt important en el mercat nacional, però sobretot també en l’internacional. La primera moto de la firma va ser la Tralla,...

Derbi Variant: l’adeu als pedals dels ciclomotors

Aquesta ha sigut una de “les motos de la meva vida”, ja que poc després de fer els setze anys i de treure’m la llicència per conduir ciclomotors -que no requeria cap examen- amb uns amics vam fer un viatge...

Norton Commando: per a elegants amb pantalons tacats

És una marca amb més de cent anys d’història fundada per un jove de només 19 anys, James Lansdowne Norton, a Birmingham el 1898. Els primers grans èxits esportius van arribar al polèmic TT de l’Illa de Man....

Ducati Darmah: la resposta italiana a l’atac japonès

Estava obsessionat amb el seu darrere. Hi pensava tant que ocupava moltes estones rumiant com seria poder-lo tocar, passar els dits amb suavitat per les seves formes ondulades, amb totes les precaucions...

Yamaha RD350: la feréstega indomable

Des que les RD350 van néixer el 1973 fins que ens van arribar a l’Estat van passar més de deu anys. Tot i el retard, quan ho van fer la competència que es van trobar era tan feble que ràpidament van guanyar...

Ossa Phantom: una alenada d’aire fresc al motocròs

Els germans Elizalde, José Antonio i Juan, emparentats amb la família Giró, propietària i fundadora d’Ossa, van ser els dos primers campions de motocròs de la història a Espanya, el 1959 i el 1960,...

Montesa Cappra: l’arma perfecta de Fernando Muñoz

El mercat americà va ser per a les motos catalanes d’off-road dels anys 60 com un tercer pulmó. A Montesa, conscients de l’oportunitat, el 1966 van fer una moto de cros dissenyada específicament per als...

Bultaco Pursang: l’essència pura del motocròs

El 1960 l’anglès Don Rickman va guanyar la primera edició del Motocròs Internacional de Barcelona amb una Bultaco que era una evolució de la Tralla 101 de carretera, mare de molts altres models de la marca...

Moto Iso: de motos a motocarros, passant per la F1

La marca Iso ve d’Itàlia, on el 1949 produïen motos, escúters i, sobretot, el popular microcotxe Isetta, el que va marcar l’entrada de la firma a l’Estat, a través de l’empresari madrileny Sinforiano...

Rieju Marathon: un llampec de color verd lloro

Encara que la marca de Figueres sigui coneguda sobretot per les motos utilitàries i populars, la història de Rieju sempre ha estat vinculada a la competició. L’aliança amb la italiana Minarelli (Motori...

Yamaha SR250: la moto que feia la vida fàcil

Amb el tancament de les fàbriques Bultaco, Montesa i Ossa desapareixien tres marques que havien tingut una enorme acceptació, amb models com la Metralla, la Brio o la 250 Copa. El mercat local es quedava...

Honda MBX: un huracà amb poca bufera

A començaments dels anys 80, Freddie Spencer era el pilot que tallava el bacallà al campionat mundial de motociclisme. Conscients de la tirada del pilot de Louisiana, a Honda van aprofitar la seva imatge...

Bultaco Streaker: el final d’una llegenda

El 27 era per a mi el mateix que el Falcó Mil·lenari per a Han Solo, el Nautilus per al capità Nemo o la nau Enterprise per al Kirk. Aquell autobús no només em duia de Gràcia -on jo vivia quan era un nano-...

Montesa Crono: l’anticrist de les Streaker

L’any 1976 Xavier Permanyer, fill del fundador de Montesa, gran impulsor de la secció esportiva de la marca i responsable de la fàbrica d’Esplugues, tristament traspassat aquest estiu, va tenir la pensada...

MV Alpha Avello Agusta: les italianes fetes aquí

L’industrial basc Alfredo Avello va començar a fer tota classe d’eines el 1940 al taller que tenia a Gijón. Apassionat de les motos, el 1950 va arribar a un acord amb la italiana Meccanica Verghera,...

Lube A99: una pionera d’una qualitat inèdita

Luis Bejarano era un pilot del País Basc que, acabada la Guerra Civil, va obtenir una certa notorietat a les primeres competicions que es van fer a Espanya un cop superades les seqüeles del conflicte...

Yamaha DT 80: la primera japonesa feta aquí

Quan Sanglas va vendre les seves patents a Yamaha el 1981 perquè la marca japonesa pogués fer motos pròpies a l’Estat, el fabricant nipó va aprofitar les instal·lacions que la firma catalana tenia a...

Ossa Yankee 500: tan bonica com problemàtica

L’arribada d’aquesta moto va ser tan lenta com ràpida la seva desaparició. La van començar a distribuir el 1976, però tres anys més tard ja no la venien, després d’una vida massa efímera per a un model que...

Bultaco Alpina: la inventora del ‘trail’

Manuel Fabregat era a començaments dels 70 el responsable de la Companyia Alpina de la Creu Roja, fundada el 1969. Gran entusiasta del motor, seguint en moto un totterreny que feien a Manresa va tenir un...

Moto Guzzi 65: un llagostí de rècords

Durant més d’una dècada, aquesta va ser la moto de menys de 100 cc més venuda d’Europa. Antonio Micucci, el seu dissenyador, tenia clar que, acabada la Segona Guerra Mundial, calia fer motos econòmiques i...

Derbi 2002: una modernitat massa artesanal

El mercat espanyol de motos fetes a Catalunya de més de 125 cc estava dominat per les grans marques catalanes: Bultaco, Montesa i Ossa. Però qui tenia més èxit comercial era Derbi amb els seus ciclomotors,...

Puch Cobra: l’estridència d’aquells estius

Per als que ens agradaven les curses, sobretot les totterreny, aquella moto era un dels somnis de la nostra adolescència, marcada per l’obtenció del carnet A1. Però, per als veïns de les urbanitzacions per...

Mymsa: una dècada de creativitat desbordant

En plena Exposició Universal de l’any 1929, la família Aragall va fundar un taller de reparacions de cotxes i motos a Barcelona, potser empesos per l’eufòria del moment que es respirava a la ciutat. Animats...

Gimson: a Figueres no només feien les Rieju

Els germans Gimbernat (Pierre, Antoine i Françoise), fills d’un rellotger de Perpinyà, fabricaven bicis amb un gran reconeixement a la ciutat de Figueres, en un taller on també arreglaven rellotges. A...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | ... | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | Següent >