image-alt

PEU AL FERRO

JOSEP LLUÍS MERLOS

Per fer de comptable s’ha de saber comptar

Tothom s’esperava que els Red Bull RB14 lluïssin a Singapur, un escenari que s’ajusta com un guant a les característiques del cotxe dissenyat per Adrian Newey, que és el que té la distància entre eixos més...

Escúters Niu: l'electromobilitat intel·ligent

La historia de Niu és curiosa. No es volen definir com una marca d’escúters, ni tan sols com un fabricant de motos. Es presenten com una “empresa tecnològica”, i diuen que volen ser l’Apple dels vehicles de...

Els objectius de les marques per als elèctrics

Abans del 2020 els fabricants hauran d’ajustar els nivells d’emissions dels seus cotxes als 95 g de CO 2. Si no ho fan hauran de pagar multes molt fortes i retirar models del mercat. Els elèctrics seran...

Dues tasses de ‘hammer time’, i no una

Aquest any, tampoc. Els aficionats de Ferrari s’esperaven un dia de glòria a la Pista Màgica, sobretot després que haguessin monopolitzat la primera línia de sortida als entrenaments de dissabte. A Monza,...

Els elèctrics comencen a ser una alternativa als cotxes de sempre

Avui entra en vigor la nova normativa europea que regula el consum i les emissions contaminants dels cotxes, el WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Aquest protocol ha nascut com a...

Renault Dauphine: el cotxe de les vídues

La crítica va ser ferotge amb aquest cotxe. Del substitut del Renault 4 deien que era molt perillós perquè, com que duia el motor i la transmissió al darrere, tenia una estabilitat molt precària i era el...

Citroën GS: un cotxe avançat al seu temps

El Citroën GS era capaç d’anar amb només tres rodes… si convenia. Això era possible gràcies al seu sofisticat i revolucionari sistema de suspensió hidroneumàtica que, a més de millorar l’eficàcia dels frens...

Seat Panda: l’èxit de la simplicitat

El seu eslògan comercial era: “Amic per a tot”. Però -probablement- no hi ha hagut cap exercici publicitari més favorable a la història d’aquest cotxe que la cançó dels Estopa La raja de tu falda... I això...

Volkswagen Transporter: l’altra planxa dels surfistes

En deien la furgoneta dels hippies, i de fet encara molta gent la continua anomenant així, ignorant la seva denominació oficial: Volkswagen Transporter, tot i que en alguns indrets també la coneixen com a...

Simca 1200: una història injusta

El Simca 1200 va ser un cotxe molt millor que la imatge que va saber transmetre al públic en general. El van presentar el 1967 i pocs mesos després ja el començaven a produir a la fàbrica Barreiros, a...

L’obra mai serà bona si l’escenari no acompanya

El circuit de Spa-Francorchamps és un dels més llegendaris del motor. Tradicionalment hi hem vist grans curses. No va ser el cas de la d’ahir, que va guanyar de manera merescuda Sebastian Vettel. El ritme...

Seat 1200 Sport: un cotxe català amb nom de pirata

Seat ja havia fet un esportiu de dues portes força trencador anys abans amb la creació del 850 Coupé, que partia d’un projecte de Fiat. Però el primer coupé purament nacional que es va fabricar aquí...

Renault 8: un autèntic auto ‘de carreres’

El Dauphine, una versió millorada del Renault 4, s’havia quedat enrere. Convenia millorar-lo i el 1962 va arribar el Renault 8, un dels cotxes més importants de la història de la marca francesa... sobretot...

Peugeot 504: l’autèntic rei lleó de l’Àfrica

No tot el que va néixer el 1968 ho podem catalogar de revolucionari. El Peugeot 504, tot just sortir al mercat, ja transmetia una imatge de classicisme extrema, tot i que aquest vehicle l’havia dissenyat el...

Volkswagen Golf: el ‘bestseller’ europeu

Cada 40 segons ha sortit un Golf de les diferents cadenes de muntatge de Volkswagen a tot el món en les últimes quatre dècades. Des que aquest cotxe va néixer el 1974, ja s’han venut més de 34 milions...

Talbot Horizon: volia plantar cara al Golf

El 1974 Volkswagen va presentar el Golf, un vehicle que es convertiria en referència entre els compactes, i que tots els fabricants van voler imitar, tot i que l’elevat preu del cotxe alemany suposava un...

Suzuki SJ 410: la porta d’entrada al 4x4

L’entrada dels fabricants de cotxes i motos japonesos al mercat europeu no va ser fàcil. Les lleis proteccionistes de finals dels setanta obligaven els productors nipons a buscar un soci als diferents...

Simca Mil: la Nèmesi del Renault 8

Henri Théodore Pigozzi era força espavilat. Aquest francès d’origen italià es dedicava a la importació de cotxes Fiat, i va decidir fabricar-los ell mateix al centre que va muntar a Nanterre. A finals dels...

Seat 127: una aposta per la modernitat

El 1972 Emerson Fittipaldi va guanyar el Mundial de F1, va néixer Zinédine Zidane i Seat va treure al mercat el 127, el successor del 850. En els deu anys que va estar en producció se’n van vendre 1.345.000...

Renault 4L: la revolució del Quatre Llaunes

De tant en tant encara en veureu passar algun, sobretot si viviu a pagès. I, si sou joves, potser caureu en la temptació de pensar que el Renault 4L va ser un cotxe intranscendent. Res més lluny de la...

Els escolars prioritzen la convivència en la mobilitat

Cada any, quan acaba el curs escolar, el debat sobre si cal fer algun regal als escolars pels resultats obtinguts durant el curs salta a la primera línia de les discussions. Fa un temps, el premi més...

Peugeot 205 i la lliga de Valladolid

El 1983 va marcar el naixement d’un dels cotxes més importants de la història de Peugeot i, probablement, un dels menys reconeguts. La marca del lleó ha tingut molts models importants, però amb total...

Opel Corsa: la discreta sobrietat

Amb la producció de l’Opel Corsa va començar la història de la fàbrica d’aquesta marca a Figueruelas (Saragossa) el 1982. Abans del naixement d’aquest cotxe, el model d’accés al seu catàleg per als...

Fernando Alonso comença a mirar-se la vida pel retrovisor

Fa dos anys la universitat britànica de Sheffield va publicar un estudi dirigit pel Dr. Andrew Bell, professor de ciències socials quantitatives especialitzat en treballs d’estadística, per determinar quin...

Land Rover Defender: la definició del 4x4

Aquest any es commemora el setantè aniversari del Land Rover, un dels vehicles 4x4 amb més història i més seguidors a tot el món. El van presentar al Saló de l’Automòbil d’Amsterdam del 1948 i des...

Ford Orion: a mig camí de tot i de res

Dient-se Orion, els de Ford ho van tenir fàcil a l’hora de buscar un eslògan per fer publicitat d’aquest model: “La conquesta de l’espai”. D’això es tractava, de guanyar espai per als seus ocupants en...

Citroën Dyane: per a gent encantadora

El 2 CV s’estava quedant curt. I la competència collava de valent. El Renault 4, que comptava amb la revolucionària solució que suposava la cinquena porta, la del darrere, s’estava menjant el terreny del...

Renault 5 Copa Turbo: una mala fama injusta

L’any 1975 a la fàbrica de Valladolid van començar a fer el Renault 5, un cotxe que venia avalat per la bona acollida que havia tingut al seu país d’origen tres anys abans. La gent primer li deia l’R5, com...

Seat 1500: el cotxe de la burgesia i dels ‘grisos’

Després del naixement del 1400 i del 600, el 1500 va ser el tercer vehicle que va sortir de la cadena de muntatge de Seat a la Zona Franca. Obra de Dante Giacosa, l’enginyer creador del 600, pretenia ser un...

Mini: el transport simpàtic del ‘flower power’

Hi ha pocs tòpics tan purament british com els Beatles, les cabines de telèfon vermelles, el barret dels bobbys, el te de les cinc... i el Mini. Aquest cotxe tan simpàtic va néixer el 1959 de la...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | ... | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Següent >