11/03/2013

Contra la paranoia de les millors places

1 min

Richard Harman, director d'una escola elitista de Londres en què els alumnes paguen matrícules de 30.000 lliures a l'any (més de 34.000 euros), ha aixecat rebombori (i s'ha guanyat adhesions) al Regne Unit a partir d'unes declaracions al Sunday Telegraph en què demana a professors i pares que rebaixin la pressió exagerada sobre les notes i ajudin també els alumnes i fills a gestionar el fracàs. Critica la manera com els nens reben informació sobre la crisi i sobre les dificultats enormes que tindran, i com se'ls empeny a millorapr resultats acadèmics per accedir a les millors places. Recomana una educació del caràcter, que equilibri els alumnes i els prepari per als obstacles. Creu que la paranoia d'anar fent tests i seleccionant nois i noies serà perjudicial a llarg termini. El valor de les declaracions de Harman, que el curs que ve liderarà l'associació de les millors escoles privades britàniques, és que prové del món d'escoles competitives que presumeixen de col·locar alumnes a les millors universitats, i alerta sobre una espiral perillosa sabent ben bé de què parla. A la competitivitat universitària i laboral habitual s'hi afegeixen l'escassetat de places per la crisi i l'aparició d'estudiants de països emergents capaços de no dormir per prosperar. I tot en un ambient en què es lloa de manera frívola i exagerada l'emprenedoria com un camí fàcil i a l'abast de qualsevol que s'ho proposi amb força de voluntat. Només l'educació de debò pot plantar cara a tendències tan obsessionades per l'èxit acadèmic que fabriquen fracassats emocionals.

stats