Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

La samarreta 'made in Marroc' i el detall de no planxar-la

La portada de La Razón mostrava la samarreta de la Via Catalana i el titular "Independentisme made in Marroc " que intenta ser punitiu però -llegit aquí- fa riure i explica per què només ven 1 de cada 100 diaris que es distribueixen a Catalunya. La foto ampliava l'etiqueta perquè es veiés que estava fabricada al país africà. Evidentment, quan el 2012 es va saber que el disseny de l'equip olímpic espanyol aniria a càrrec de la firma italo-russa Bosco, el tema no va merèixer especial atenció. Una cosa m'ha agradat: el detall subtil de no molestar-se ni a planxar la samarreta. El director d'art és o bé un gandul o bé un geni de la semiòtica.

'Steak tartar' de dada freda

La magnitud econòmica, servida sola i en fred, fa de mal emplatar en un titular. Per això els diaris solen oferir algun tipus de comparació que interpreti la dada: titulen amb els beneficis d'una empresa, però també si millora o no respecte a l'any anterior. La premsa donava ahir notícia de l'estriptis de Rubalcaba (de renda i patrimoni). La majoria de diaris triaven la mateixa idea per al títol: que Rubalcaba, com a cap de l'oposició, cobra la meitat del que ingressava Rajoy quan ho era ell. Fins i tot La Vanguardia tirava per aquí. Però l'Abc i La Razón donaven en canvi steak tartar de dada freda. Abc : "Rubalcaba acumulava el 2011 un patrimoni d'1.048.000 euros". El verb acumular és bo, oi? Suggereix un avar comptant diners en una habitació fosca sota el llum blanquinós d'un flexo. La Razón : "Rubalcaba va guanyar 823.000 euros bruts des del 2003 fins al 2012". Aquí tenim un combo de sumar els sous de deu anys -que ajuda a inflar la xifra- i no dir en canvi que Rajoy, en aquest temps, ha cobrat 1.982.210 euros i 79 cèntims. El diari, a més, repetia en quatre pàgines diferents que Rubalcaba ha trigat sis mesos més que Rajoy a presentar els papers. Coi: si has tingut mig any per mirar-te els del presi, aprofita i compara'ls, no?

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF