07/06/2018

I si els robots fossin més bons seleccionadors de notícies? (1)

2 min
I si els robots fossin millors seleccionadors de notícies? (1)

Quan Apple va posar en marxa el seu servei de notícies recomanades, en els anuncis per reclutar treballadors demanava editors “que siguin capaços de reconèixer històries originals i emocionals susceptibles de ser passades per alt pels algoritmes”. Era la seva manera d’indicar que, a diferència de Google News, ells pensaven incorporar un element humà. L’ànima i aquestes mandangues.

Resulta, però, que el Tow Center ha analitzat quasi 7.000 recomanacions i mencions a les xarxes d’aquest servei, orientades al mercat dels Estats Units i el Regne Unit. I la conclusió és clara: som animals de costums, així que, al final, els humaníssims editors d’Apple News han acabat promocionant articles d’un grapat prou reduït de capçaleres que són, a més, les dels grans mitjans tradicionals de prestigi. El 'New York Times' és el mitjà més citat, de llarg –fins al punt que el 60% de les 'newsletters' contenien almenys un article d’aquest diari, de les cinc peces seleccionades–, seguit pel 'Washington Post', 'GQ', 'National Geographic', 'Bloomberg', 'Vanity fair', 'Time' i 'The Atlantic'.

El problema no és qui hi surt, esclar, sinó qui hi falta. Dels 390 articles revisats en unes 'newsletters' americanes, només 14 procedien dels diaris regionals del país: menys d’un 4% per a un sector potent, que representa clarament més del 4% de talent periodístic dels Estats Units. Al Regne Unit, l’únic diari regional present a les recomanacions va ser el tabloide gratuït londinenc 'Evening Stardard'.

Però no tot són males notícies ni profecies d’un futur entregat als robots davant de la seva inequívoca superioritat. Encara hi ha motius per a l’esperança. Però l’algoritme de visites i clics em recomana que m'ho reservi per demà, que hi haurà segona part.

stats