06/03/2016

La publicitat és font de violència contra les dones

2 min
La publicitat és font de violència contra les dones

BarcelonaQue els anuncis perpetuen els estereotips sobre homes i dones és una cosa comunament acceptada. Però la federació Setem, que agrupa diverses ONG de solidaritat internacional, ha volgut anar més enllà i vincular aquesta característica de la publicitat amb la violència -simbòlica i física- que pateixen les dones. Les conseqüències d’un repartiment de rols domèstics desiguals poden contenir riscos afegits no obvis. Així, segons els autors de l’estudi Consumim violència?, un 10,3% de les dones han tingut problemes de toxicitat derivats de l’ús de productes de neteja. Entre els homes, aquesta ràtio és només del 4,8%.

Aquest és només un dels molts exemples que apareixen a l’informe. A l’apartat de conclusions, s’analitza l’àmbit domèstic: “Les pressions sobre les dones s’aguditzen quan són responsables majoritàries de la llar: un 32,6% de les dones són víctimes de nivells alts de violència simbòlica, enfront del 16,4% dels homes”. La violència simbòlica inclou factors com ara la poca valoració social de les feines de la casa i la pressió per fer sempre bona cara a casa, que afecta especialment les dones. L’estudi denuncia que la publicitat encara recull poc la massiva incorporació de la dona a l’àmbit laboral. Tot i que en molts anuncis només se la representa com a mestressa de casa, a la pràctica se la pressiona perquè compleixi una doble jornada, com a treballadora i també com a responsable de la llar.

Violència per l’estètica

L’estudi també analitza les derivacions de la pressió a què estan sotmeses les dones en tot el que té a veure amb l’estètica: des de la roba als tractaments de bellesa. La pressió per mantenir-se jove, per exemple, afecta el doble de dones que d’homes. Un 29,1% de les enquestades admetien que han sentit “moltes vegades” o “sempre” el desig de millorar el seu físic. Aquest anhel freqüent o constant només apareix en el 20,6% dels enquestats homes. Així, mentre que un 50,4% de les dones fan un ús mitjà dels productes i tractaments estètics, en el cas dels homes el percentatge cau fins al 7,1%. En l’apartat de conclusions, l’estudi determina: “En la lògica del consum capitalista, les dones no són propietàries del seu cos sinó que han de modificar-lo i emmotllar-lo a un cànon únic”.

stats