Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

A l’espera que els robots aprenguin a titular

Experiment 1. Un professor de la universitat sueca de Karlstad va donar a 46 alumnes dues cròniques d’un partit de futbol americà. Una estava escrita per un periodista del Los Angeles Times. L’altra, per un robot que -un cop introduïdes totes les estadístiques- va elaborar una peça redactada en estil periodístic. Els alumnes havien de posar nota a diferents aspectes de la redacció: objectiu, interessant, precís... Les peces humanes puntuaven bé en “ben escrita”, “clara” i “plaent de llegir”. Però les robòtiques guanyaven com a més “descriptives”, “informatives” i “objectives”. Experiment 2. El Los Angeles Times té automatitzat el següent mecanisme: cada cop que un sismògraf detecta un moviment sísmic, un ordinador genera una notícia en què s’explica la intensitat del terratrèmol i la seva ubicació.

A partir d’aquests dos casos, diverses publicacions s’han despenjat aquestes últimes setmanes amb titulars apocalíptics (com a mínim des de la perspectiva dels que ens pretenem guanyar la vida ajuntant lletres vinculades a l’actualitat): “Robot periodista escriu millor notícia que redactor d’esports” (The Next Web), “Els robots ja dominen la redacció de notícies. Adéu al periodisme” ( Wired ), “S’ha acabat: els robots escriuen ara les notícies i ho fan bé” (The Huffington Post), “Un robot m’ha robat el Pulitzer!” (Slate). Però tots aquests titulars semblen ignorar el que diu Ken Schwencke, autor de l’aplicació dels terratrèmols, que no està d’acord “amb l’especulació segons la qual el periodisme robòtic pot substituir els redactors humans”. Defensa que, alliberats de la feina purament mecànica d’enfilar tirallongues de dades amb connectors, els periodistes es poden dedicar “a feines més interessants”. Jo en proposo una: triar titulars que, a banda de resultar atractius, siguin també rigorosos. O potser aquest és, precisament, l’avantatge competitiu dels humans respecte als robots.

Al racó de pensar

“Llum verda per atacar els separatistes” (’El Mundo’. Sobre Ucraïna)

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF