Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

Pilotes de platja, xancletes, crema... i polèmiques vanes sobre Gibraltar

Guanya pes la tesi segons la qual l'operació –tant la policial com la mediàtica– ha estat una provocació per desviar l'atenció d'altres assumptes

Gibraltar existeix. Ho aclareixo perquè, llegint la premsa, algú podria arribar a la conclusió que el penyal és només un territori mític que la premsa fa emergir cada estiu: una Atlàntida mediàtica i amb micos. L'últim incident ha estat la incursió de vaixells espanyols –perseguint un presumpte contrabandista– en aigües territorials que el Regne Unit considera seves. “No hi ha incident. Espanya reconeix aquestes aigües com a espanyoles”, deien fonts del ministeri d'Exteriors. Bravo pel desenvolupament lògic de la premissa: jo acabo de reconèixer solemnement el pis de dalt meu com a meu però no ha funcionat; el dúplex haurà d'esperar. Titula l''Abc': “Madrid recorda a Londres que les aigües de Gibraltar són espanyoles”. Però no és acurat. En el millor dels casos cal parlar de disputa. Espanya s'aferra al tractat d'Utrech del 1713 –on només se cedia explícitament el penyal i les aigües del port–. Però el Regne Unit apel·la al concepte de tres milles nàutiques que es va imposar a pràcticament tot el món cap a mitjans del segle XVIII. I que la Convenció de les Nacions Unides sobre el Dret del Mar, el 1982, va consolidar –i va establir un nou estàndard de 12 milles–. “Aigües que Espanya considera com a pròpies i que Gibraltar s'entesta a reclamar amb nul èxit internacional”, burxa 'La Razón'. Però omet que la justícia europea no s'ha pronunciat sobre el fons de l'assumpte, sinó que s'ha centrat en qüestions formals.

El contrabandista, per cert, es va escapar i les autoritats gibraltarenyes denuncien que, si haguessin demanat ajut, haurien pogut ajudar a enxampar-lo. Però tant l''Abc' com 'La Razón' ometen aquest detall. Amb la qual cosa guanya pes la tesi segons la qual l'operació –tant la policial com la mediàtica– ha estat una provocació per desviar l'atenció d'altres assumptes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 16/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF