PAREU MÀQUINES

'El Mundo' denuncia el robatori del 40% de la història d'Espanya

Un article de portada castiga el fet que l'assignatura d'història inclogui també fets catalans

El Mundo obre portada amb la notícia que, a les proves de selectivitat, només hi entra el temari des del 1875. ʺEl batxillerat català deixa fora el 40% de la Història d’Espanyaʺ, diu el titular. El fet que història mereixi la majúscula deu obeir al fet que estan consignant el nom de l’assignatura, però no deixa de ser significativa la solemnitat amb què tenyeixen la primera pàgina. Per cert, una mica de matemàtiques recreatives. Si només entra el temari dels últims 145 anys, i això deixa fora el 40%... La història –perdó: Història– d’Espanya comença el 1728. Va bé saber-ho. (Evidentment, parlen de temari, però tot plegat està tan agafat amb pinces que resulta fàcil reduir-ho a l’absurd.) L’article lamenta també que Història d’Espanya es digui Història a seques. El lector sagaç n’haurà endevinat el motiu: s’hi parla també de Catalunya. Però l’autora de la peça segueix en la seva denúncia: ʺA diferència del que passa en altres territoris, els fets sobre Espanya i Catalunya tenen el mateix pesʺ. Home, el que seria notícia seria que els fets sobre Espanya i Catalunya tinguessin el mateix pes a la Rioja o les Canàries. Però qualsevol peça que parla de ʺterritorisʺ ja evidencia una mirada colonial sobre la qüestió. ʺTot es dona per duplicat: el mateix període històric per a Espanya s’estudia també per a Catalunyaʺ, diu també, cosa que fa evident que el que molesta és la simple igualtat. L’existència d’un marc que no sigui l’únic, grande y libre.

No és fins a l’última columna que el diari aporta la solució a l’enigma que ell mateix ha creat. ¿Realment els alumnes catalans poden ser universitaris sense haver estudiat els Reis Catòlics o la gloriosíssima Reconquesta? Que ningú s’espanti. El Mundo mateix acaba reconeixent que ʺsón temes ja tractats a l’ESO, com en la resta de regionsʺ. Territoris, regions, ahà.

EDICIÓ PAPER 16/01/2021

Consultar aquesta edició en PDF