19/01/2020

Mil xinesos per a una pionera campanya publicitària

2 min
Mil xinesos per a una pionera campanya publicitària

BarcelonaL'escriptor Manel Ollé recuperava quatre retalls de La Vanguardia del maig del 1928. En el primer, titulat "Xinesos a Barcelona. A què venen? Què volen?", es consignava l'arribada de molts "fills de la Celeste República" procedents de Xangai. Què pretenien? "Fracassen els nostres intents per esbrinar-ho", admetia el rotatiu, que, uns dies després i en un segon breu, explicava el següent: "Després de no poques investigacions, hem pogut tenir en coneixement que la comissió de xinesos ha vingut a aquesta ciutat, contractada per la casa Valdespino, de Jerez, per tal de preparar una seriosa i bonica campanya de propaganda per a la divulgació del seu aperitiu de renom, Jerez-Quina". I a la tercera de les notícies: "No s'alarmi el públic, ja que venen en actitud pacífica". Pesca de clics abans dels clics, però amb enginy i elegància. Costa d'afirmar amb rotunditat, però alguns elements fan pensar que el diari participava amb ple coneixement de la campanya. Si és el cas, deu ser un precedent pioner i singular del que els marquetinians anomenen branded content.

Aquella legió de xinesos va deixar una empremta profunda, més enllà de les seves accions per convèncer la parròquia de les bondats del xerès de Valdespino. Resulta –segons consignava el periodista Julià Guillamon– que aquesta acció de màrqueting és la que va acabar consolidant el nom de Barri Xino per a l'actual Raval barceloní. El matador Paco Madrid va trobar-se alguns d'aquests xinesos pel carrer i va pensar que es trobava al chinatown barceloní. Així ho va explicar, si més no, en un article inèdit que apareixerà en la pròxima reedició del seu llibre Sangre en Atarazanas, que prepara el mateix Guillamon i que sortirà per Sant Jordi. Contra els qui de vegades pretenen descobrir la sopa d'all, parapetats rere un anglicisme, l'oli de fetge de bacallà que anomenem hemeroteca.

stats