Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

L’extracció quirúrgica d’un titular de Forcadell a ‘El Mundo’

Algunes frases de l’entrevista a Carme Forcadell a El Mundo : “No pretenem de cap manera dibuixar el full de ruta de set milions”, “Qui decideix és el govern de Catalunya”, “La legitimitat de Catalunya la marca el Parlament”, “Pressionem el Govern i els partits perquè entenem que són els que tenen la legitimitat per fer possible [la independència]. Nosaltres, no”. Molt bé. Ara, el titular que en treia el diari: “Pressionarem els polítics perquè facin el que nosaltres creiem”, una frase treta d’un paràgraf que comença amb “[Els partits] han de decidir sempre”. El subtítol de portada (“La dirigent de l’ANC marca el camí al president”) també contradeia el to de la conversa. Els titulars en una entrevista són potestat del mitjà. Però alguna cosa falla si, a dins, mitja dotzena de frases en contradiuen una de sola, treta de context.

La re-reconquesta de l’Al-Àndalus

La catedral de Còrdova -edificada en el recinte d’una antiga mesquita- té en disputa la seva titularitat. Pertany a l’Església catòlica, però diversos grups discuteixen la legitimitat de la seva propietat i reclamen que sigui un bé públic, de manera que l’Estat (presumptament) laic asseguri el respecte a les dues religions que veneren aquest temple. La Razón, però, convertia aquesta disputa administrativa en gairebé l’inici de la re-reconquesta per part de l’islam. La primera doble pàgina es titulava “Grups islàmics fan campanya per expropiar la catedral de Còrdova”, que obviava el fet que la iniciativa parteix de grups laïcistes. A la segona hi barrejaven directament el terrorisme: “Reconquerir Al-Àndalus, principal reivindicació d’Al-Qaida Central”. La juxtaposició és una de les maneres més subtils del periodisme per suggerir una relació de causa-efecte sense haver-ho de provar. El diari explicava que Al-Jazira s’havia sumat a la campanya, però l’únic que feia aquest canal era un vídeo de dos minuts per explicar el conflicte. Amb més neutralitat que el diari, per cert: reclamava la convivència entre els dos cultes i incloïa dos testimonis, un de cada banda del conflicte. A les quatre pàgines del diari, en canvi, no es prestava veu a cap dels promotors de la iniciativa.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF