Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

L'enquesta més sorprenent de 'La Razón'

Una aura d'enigma envolta NC Report, l'empresa que fa les enquestes a La Razón . Durant molts mesos, la firma operava des del reialme de les ombres: no tenia web, no se li coneixia cap altre client, no estava inscrita a les associacions del gremi... Alguns fòrums van denunciar aquestes peculiaritats i, al cap de poc temps, apareixia una web que seguia sense dissipar els dubtes: enlloc no figurava cap nom propi, cap telèfon de contacte; només un mail genèric i un apartat de correus a Cullera (País Valencià). En tot cas, el més misteriós de NC Report sempre va ser la sistemàtica coincidència entre els resultats de les enquestes i la línia editorial de La Razón . Això fins ahir. En una enquesta sobre els Pujol preguntaven si les acusacions "formen part d'una campanya contra la família Pujol o contra Catalunya". I la resposta guanyadora era el sí, per un ajustat 41,7%. El diari -llàstima- no es prenia la molèstia de preguntar qui atiava aquesta campanya. Hauríem rigut.

Un plagi i una disculpa que no arriba

El periodisme és un ofici de gent elegant, així que quan algú roba un article a un altre, té la decència de reescriure les frases, ni que sigui per dissimular. El País publicava a la web un article dissabte sobre el fotògraf Chema Madoz que reproduïa, en un 90%, frases i paràgrafs literals d'una peça publicada, hores abans, per Albert Lladó a l'edició digital de La Vanguardia . El periodista ho va denunciar al seu Twitter i centenars de persones van redifondre el missatge. Però passava el temps i l'article seguia allà, en un lloc destacat d'ElPaís.es. Van trigar vint hores a modificar-lo i, segons explicava ahir Lladó al seu blog, El País encara no li ha adreçat una disculpa. Ni als seus lectors.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF