Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

L’enquesta definitiva de la web de Telemadrid

A vegades des de Catalunya som injustos amb Telemadrid, a qui retratem com un engranatge pervers a major glòria del PP i de l’espanyolisme (recordin aquell reportatge: « Esto es una panadería, y sin embargo pone ‘forn de pa’» ). Però el canal té espais per a la pluralitat. Com el que, a la web, dedica a les enquestes. Preguntaven recentment “Com valores l’anunci d’Artur Mas de plantejar-se la ruptura unilateral?” I donaven tres opcions, per recollir les diferents sensibilitats. Eren: “Irresponsable”, “Perillosa” i “Impossible”. Chapeau. L’activisme de les xarxes fa que, a una banda i l’altra, els mitjans es disparin un tret al peu amb enquestes que van contra la seva línia editorial, per les campanyes massives de vots dissidents. Però Telemadrid ha descobert el mètode infal·lible per evitar-ho: deixar escollir entre Guatemala i Guatepitjor.

No prendràs el nom de la ciència en va

“Existeix la mort? Una teoria científica assegura que no”, diu Público.es, en una notícia que reprodueixen diversos mitjans en espanyol. Com que m’interessa (una mica) el tema de no morir-me, clico. I, de clic en clic, arribo a l’article d’un metge -Robert Lanza- on explica que el temps i l’espai són meres creacions humanes, simples projeccions de la nostra ment. Enlloc de la seva web ho justifica científicament: esmenta molts termes de física quàntica, però només per traslladar al lector la sensació que no sap res de res i, per tant, ell deu tenir raó (i un llibre per vendre). La creença del doctor Lanza pot ser qualificada de moltes coses, però en cap cas de teoria científica. Ni és falsable ni permet fer prediccions mesurables, dos requisits habituals perquè una idea pugui ser considerada ciència. Titulars com el que ha voltat aquesta setmana per les xarxes ajuden aquells que venen les més variades i fantasioses idees sacsejant quatre paraules tècniques per investir-se amb una autoritat científica amb la qual no han estat beneïts. I els mitjans tenen una responsabilitat a l’hora de desemmascarar-los. De fet, si algun dels diaris que va reproduir la notícia a la seva web li hagués donat un mínim de credibilitat, ¿no l’hauria posat per obrir portada? El tema de no morir-se jo diria que és dels que interessa i té un target prou ampli.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF