04/06/2020

Efecte secundari del covid: l'aversió a l'excés de notícies

2 min
Il·lustració del coronavirus a vista de microscopi.

BarcelonaEl virus ha comportat un augment espectacular del consum informatiu, com era d’esperar davant d’una situació d’emergència. Però, al mateix temps, hi ha indicis per pensar que també comportarà un efecte simètric: el distanciament d’una part de la població dels mitjans de comunicació. Són les conclusions a les quals arriba el Reuters Institute, al Regne Unit, però que són fàcilment extrapolables aquí. Segons la recerca, un 22% dels enquestats manifesten evitar activament les notícies sempre o sovint. A mitjans d’abril, el percentatge era només del 15%. I, si afegim els que es desinfoxiquen ocasionalment ja parlem aleshores del 59% de la població. Les dones, per cert, eliminen els inputs informatius clarament més que els homes: 26% a 18%. Dels més proactius a l’hora d’esquivar les notícies, el 66% diuen que eviten les notícies sobre el covid-19 perquè alteren negativament el seu estat d’ànim. El 33% diuen que hi ha massa notícies sobre el tema i el 28% argüeixen que han reduït o eliminat la seva ingesta de notícies perquè creuen que no poden fer res amb la informació subministrada.

Caldrà veure si totes aquestes tendències que assenyala el Reuters Institute es consoliden o són fruit només del moment concret, en què hi ha encara molta producció informativa per a un tema que ja no és novetat i que, a més, es percep com que està de retirada, ni que sigui temporal. Però, en aquesta època de consums massius i pantalla perpètua, els mitjans hauran de tenir cada cop més en compte l’impacte emocional del seu producte en el lector. I, amb la mateixa intensitat que s’informa de les guerres, catàstrofes naturals, pandèmies o similars, oferir al mateix temps les zones de descans i evasió imprescindibles per seguir respirant. Recarregar les piles, mirar l’horitzó, distreure’s. I això no vol dir ser condescendents, bonistes o ensucrats. Al contrari.

stats