11/10/2019

Demoscopilàndia i la victòria electoral del PP

2 min
portada razon 11/10/19

BarcelonaLa premsa del cor anglòfila parla de nip slip quan alguna famosa no ha acabat d'ajustar-se bé l'espectacular modelet que llueix en un photocall i acaba revelant part del seu mugró. Com que no sé traduir-ho mantenint la sonoritat, només se m'acut la fórmula 'fer un Chávarri', però m'imagino que el referent serà massa obscur –amb perdó– per als lectors més joves. En tot cas, en periodisme també hi ha titulars que fan un nip slip i deixen veure molt més del que els mitjans voldrien. Examinem, per exemple, aquesta obertura de portada de La Razón: "Els sondejos del PP apunten per primer cop a una victòria". No s'aclareix de qui. Ja sé que, a falta de complement explícit, com que només s'esmenta el PP en el titular, el lector entendrà que vol dir una victòria dels populars. Però això de deixar "victòria" a seques acaba suggerint que és una victòria en termes absoluts. Una victòria per al diari, per a la societat en general, per a Esa España Nuestra, per al cosmos. La Razón ha accedit a les enquestes del PP, que és com dir que el PP té ganes de llançar a Demoscopilàndia la noció que una victòria seva és possible i ha escollit –casualitats de la vida– el diari dirigit per un notable excol·laborador de Rajoy per difondre-la. El més probable és que, durant les setmanes següents, vegem en alguns mitjans aquesta noció repetida.

¿És possible la victòria del PP? Costa d'imaginar. Però l'estratègia és intel·ligent, perquè apel·la a un cert vot útil i, per tant, ajuda a enfonsar Ciutadans, que és l'objectiu tant del PP com de La Razón. I mai se sap: a la terra màgica de Demoscopilàndia, una dada sortida de la cuina i repetida mil vegades, a vegades, acaba convertint-se en realitat. Sobretot si es compta amb els altaveus adequats.

stats