11/01/2015

El frau i l’incivisme: el gran problema del transport públic

2 min
Una noia colant-se al metro de Barcelona.

BarcelonaEl problema principal de les empreses de transport públic com Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i TMB (metro) pel que fa a la seguretat és la lluita contra el frau i l’incivisme. Com que els treballadors de cada estació no tenen autoritat en cas de problemes amb els usuaris, i no es pot posar un mosso d’esquadra a cada entrada del metro o tren, aquestes empreses requereixen seguretat privada. Segons expliquen des de FGC, només en els casos que la persona o persones no es volen identificar o es posen violentes, els agents privats demanen la presència de la policia. En canvi, des de TMB asseguren que la tasca de seguretat al metro “és competència dels Mossos”: “I de manera complementària tenim personal de vigilància i més de 7.000 càmeres”. Renfe no ha respost a aquesta pregunta de l’ARA.

El frau i els controls de sortida

L’índex de frau als transports públics catalans, és a dir, de gent que entra sense pagar saltant-se l’accés, se situa entre el 3% i el 5%. Renfe és el que el té més elevat, amb un 5% aproximat, mentre que el metro de Barcelona té un 3% de frau, amb dades del 2012. En canvi, segons expliquen des dels Ferrocarrils, els usuaris que entren sense pagar és pràcticament zero (0,034% aquest 2014), quan fa deu anys abans estava al voltant del 4%. La Generalitat atribueix aquesta reducció als sistemes de validació del tiquet a la sortida, que s’han anat posant a les estacions més concorregudes, i actualment n’hi ha a quasi la meitat de les estacions (en 33 de 74). En algunes estacions de Rodalies de Renfe de Barcelona i a l’àrea metropolitana també compten amb el sistema de validació a la sortida, però en el seu cas no han aconseguit reduir el frau com als Ferrocarrils. En canvi, al metro no hi ha cap estació amb aquest sistema, com passa a la majoria de metros d’altres capitals europees.

stats