03/09/2015

S’ajorna ‘sine die’ el desdoblament de la C-55

4 min
S’ajorna ‘sine die’ el desdoblament de la C-55

BarcelonaEl divendres de la setmana passada va morir un motorista de 45 anys a l’últim tram de la C-55 a Sant Joan de Vilatorrada en un xoc frontal amb un cotxe. És la tercera víctima mortal de l’any de 66 accidents en aquesta via, que és clau per a la circulació del Bages i només té un carril per a cada sentit. Des del 2010 ja han mort 44 persones a la C-55, la meitat de les que han perdut la vida a la carretera més perillosa de Catalunya, la N-340 -83 des del 2010-. Amb la diferència que la N-340 té més del doble de quilòmetres i un tram desdoblat paral·lel -l’A-7 entre Altafulla i l’Hospitalet de l’Infant-. I el projecte és allargar-lo fins a Martorell, si l’Estat vol.

El desdoblament de la C-55, que l’ha de pagar el Govern, està redactat i pressupostat (130 milions d’euros), però està guardat en un calaix de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, i no en sortirà fins que un polític ho decideixi, que no serà el conseller Santi Vila. L’aposta de l’actual departament de Territori és invertir 20 milions d’euros fins al 2016 en una sèrie d’obres per millorar la seguretat de la C-55 i la C-58, sobretot posant mitjanes de ciment durant gairebé tot el trajecte entre Manresa i Terrassa. L’objectiu: evitar els xocs frontals com el de divendres passat. En un tram les obres han començat aquest estiu, i en el de la C-58 arrencaran aquest mes de setembre. Els trams curts que ja tenen aquestes mitjanes en servei des de fa poc -els punts negres fins llavors- han reduït els accidents en un 40%. En paral·lel a les obres, s’han reduït els peatges de l’autopista (C-16) per desviar-hi el trànsit, tot i l’oposició de l’empresa concessionària. Per la C-55 hi passen cada dia un total de 30.000 vehicles, i per la C-16 només 10.000.

Bonificacions per decret

Després de dos anys negociant amb Autema, han tirat pel dret

El mes de setembre del 2013 la Generalitat va anunciar un peatge variable a la C-16 en funció de la congestió a la C-55, i la inversió de 20 milions per part d’Autema -la concessionària de l’autopista fins al 2039- per millorar la seguretat de la C-55 i crear nous accessos entre les dues vies per poder desviar-hi el trànsit. Un any després, el peatge variable es va descartar “per problemes financers d’Autema”, segons va explicar un portaveu de l’executiu, i va començar a buscar una altra fórmula per rebaixar el peatge més car de Catalunya (4,25 euros els dies laborables i 7,73 els festius). A finals del 2014 Territori va anunciar un descompte del 50% per als desplaçaments interns a partir del juliol del 2015, i mantenia que Autema pagaria els 20 milions de les obres. L’empresa concessionària -Ferrovial més Abertis- i la Generalitat, però, no han arribat a cap acord, i al final Santi Vila ha tirat pel dret: el 14 de juliol passat va aprovar un decret per modificar unilateralment el contracte de concessió del peatge de la C-16 per poder-hi aplicar les bonificacions que volia i, a més, rebaixar el que paga cada any a Autema per compensar el poc trànsit. El conseller ho exemplificava al diari Regió7 al juliol: si el Govern va pagar 36 milions a Autema el 2014, el 2016 només en pagarà 10. Ferrovial i Abertis, que van intentar aturar el decret, ja han anunciat que presentaran un contenciós administratiu. Una de les peticions dels veïns del Bages sempre ha sigut la gratuïtat de la C-16, és a dir, alliberar-la de peatges. La Generalitat mai ho ha plantejat pel cost que tindria, un cost que des de fa unes setmanes la UPC ja ha quantificat: 775 milions. A canvi, els vehicles que tinguin Via-T i facin el trajecte entre la sortida 41 de Sant Vicenç de Castellet i les tres sortides de Manresa tindran el peatge bonificat al 100%. Ara bé, els 20 milions d’euros en obres els haurà de pagar el Govern i no Autema com estava previst, i sense nous accessos a l’autopista.

Pressió del territori

Al maig va néixer un lobi que inclou CDC de Manresa

La plataforma No Més Morts a la C-55 fa anys que treballa per reclamar aquest alliberament de la C-16 i el desdoblament de la C-55, i considera que fins ara la Generalitat l’únic que fa és posar-hi pedaços. Per guanyar poder de negociació, aquesta plataforma forma part d’un lobi manresà que inclou també tots els partits polítics de la ciutat -incloent-hi Convergència, que governa a Manresa-, associacions de veïns, sindicats, el col·legi d’enginyers industrials i la Fundació Ampans. En el seu manifest fundacional, del 12 de maig, afirma que “la Catalunya central té les seves venes raquítiques, obstruïdes i amb sovintejats col·lapses circulatoris, que paga amb forma d’accidents, despeses econòmiques i pèrdua de competitivitat”, i en culpa directament la Generalitat de Catalunya. “Centrarem els nostres esforços a aconseguir la millora de les connexions per ferrocarril [de Manresa a Barcelona es tarda el mateix ara que fa 100 anys], el desdoblament de la carretera C-55 i l’alliberament del peatge de la C-16, així com la connexió d’aquesta via amb l’A-2”. En l’última reunió del lobi, del 31 de juliol passat, van acordar demanar una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat que surti elegit de les eleccions del 27 de setembre.

La solució és la B-40?

La connexió de la C-16 i l’A-2 per la B-40 desviaria molt trànsit

Des de No Més Morts a la C-55afirmen que un dels grans problemes d’aquesta via són els camions, que alenteixen el trànsit i provoquen molts accidents, tot i que des de la conselleria s’afirmi que aquests vehicles no són el problema de la C-55. Des de la plataforma ciutadana expliquen que molt del trànsit que suporta la carretera és de mercaderies que volen anar del Bages al Baix Llobregat -al port i a l’aeroport- per la C-55 i l’A-2, i en aquest sentit la C-16 no els serveix, ja que aquestes dues vies no estan connectades. Des del lobi manresà afirmen que una part de la solució al problema de la C-55 seria que s’acabi la B-40 -o Quart Cinturó- entre Abrera i Terrassa, cosa que permetria als vehicles que volen anar des de Manresa fins al Baix Llobregat fer-ho amb seguretat i més rapidesa. El Quart Cinturó, però, tot i que està previst que aviat es reprenguin les obres, pot tenir problemes amb el canvi de govern municipal a Sabadell. Com va explicar l’ARA, una de les formacions del nou ajuntament sabadellenc s’oposa frontalment a la construcció de la B-40.

stats