05/03/2016

L’ull del Gran Germà de Trànsit que tot ho veu

3 min

Barcelona“¿Anem a l’AP-2 a agafar línies contínues?”, pregunta l’Antoni a la Meritxell poc després de posar el motor en marxa i alçar el vol. L’Antoni Almerich porta tota la vida pilotant l’helicòpter del Servei Català de Trànsit -abans, per a la DGT-, i la Meritxell Castañé és l’agent dels Mossos que fa tres anys que puja amb ell per caçar des de l’aire els conductors que cometin infraccions. “A la incorporació de l’AP-2 cap a l’AP-7, al Papiol, per estalviar-se cua, molts cotxes circulen pel tercer carril i al final s’incorporen a la dreta trepitjant la línia contínua”, explica l’agent. Com que saben que cada dia passa, i és perillós, dirigeixen l’helicòpter cap allà. En 10 minuts enxampen dos cotxes i dues motos que fan aquesta infracció lleu. A un d’aquests el multen després de seguir-lo una estona amb la càmera perquè sabien que creuaria la línia contínua. “És bastant previsible”, admet la Meritxell. L’experiència és un grau.

Hem pujat amb l’Antoni i la Meritxell per fer el vol diari de les 8 del matí i per saber com funciona aquest helicòpter, l’únic que té Trànsit. El Govern va anunciar fa uns dies que n’intensificaran l’ús per sancionar els conductors que facin servir el mòbil mentre condueixen, la primera causa d’accidents de trànsit del 2015.

“Si veus un vehicle que va més lent del normal pel carril dret o que fa una mica de zig-zag, pot ser que el conductor estigui fent servir el mòbil. Llavors ens hi acostem per comprovar-ho”. Com si fos una palanca de control d’un videojoc d’avions dels anys 90, l’agent té un aparell amb què controla la càmera que l’helicòpter du sota la panxa -i que es mou 360 graus-, i quan té localitzat el vehicle infractor, en busca la matrícula i prem el botó del zoom, que s’acosta fins a pocs metres per llegir-la.

Motos pel voral o fent zig-zag

“A vegades tenim notificadors a peu de carretera [agents], i quan nosaltres veiem una infracció els avisem perquè aturin el cotxe i multin el conductor allà mateix. Si no en tenim, la sanció la posem quan acaba el vol i arribem a terra i revisem el vídeo”, explica la Meritxell.

I quan l’agent no té ajuda des de terra, qui l’ajuda és l’Antoni Almerich, un veterà volant amb helicòpter per damunt les carreteres. De fet, el primer infractor l’ha caçat ell, que ha vist una moto conduint pel voral per avançar els cotxes aturats en una retenció de la B-23. L’Antoni li descriu la moto i com són els cotxes que està avançant mentre la Meritxell la busca movent la càmera amb la palanca. L’han trobat i l’han retratat.

Quan no veuen cap cotxe fent cap moviment il·legal, la Meritxell li demana a l’Antoni que es posi sobre una carretera i voli en el sentit de la circulació, i ella gira la càmera 180 graus per mirar l’interior dels cotxes des del vidre del davant. Un cop situats, amb el comandament va posant els cotxes al centre de la diana -la pantalla de dins de l’helicòpter té un punt de mira al centre-, i toca el botó màgic del zoom. Enfoca i comprova si el conductor porta el cinturó posat -en aquest vol tots el porten- i si està manipulant el mòbil. En una hora de viatge només n’atrapa un, que està enviant un whatsapp. L’agent dels Mossos no ens sap dir si això és molt o és poc: “No hi ha una mitjana, cada vegada que sortim en podem agafar molts o cap”. Dels altres cotxes que mirem, n’hi ha que sembla que manipulen alguna cosa del davantal, però no se sap si és la ràdio o el GPS. La Meritxell explica que tocar la ràdio no se sanciona. “Davant el dubte no denunciem mai, però si tinc dubtes des d’aquí, quan baixo a terra i reviso les imatges a l’ordinador es veu molt més clar que no pas en aquesta pantalla. Si té el telèfon a la mà es veu clar, i més ara que són més grans que abans”.

El vol acaba amb deu multes posades en només una hora. Quan conduïu, aneu amb compte, l’ull del Gran Germà de Trànsit us vigila.

stats