10/09/2015

L’Estat segueix impassible a la sagnia de la N-340

3 min
El camió que va topar ahir amb un turisme a la N-340 al Perelló va sortir de la via després i va xocar amb una caseta de camp.

BarcelonaEl març passat semblava que la decisió de l’Estat de prohibir el pas de camions a la N-340 -i a la N-240 a Lleida- era una qüestió imminent, però alguna cosa va canviar al ministeri d’Ana Pastor. Sense cap explicació, Foment va passar de voler introduir la mesura que amb tant èxit ha reduït dràsticament l’accidentalitat a la N-II de Girona, i aplicar-la a totes les carreteres d’un carril de l’Estat que tinguessin una autopista paral·lela, a descartar-la. A canvi, va proposar un pla pilot per bonificar en un 50% els peatges de només sis autopistes per als camions per fomentar que evitin voluntàriament la carretera paral·lela gratuïta. A Catalunya es va escollir l’A-2, que circula al costat de la N-240 -amb menys mortalitat que la N-340- entre Lleida i Montblanc, on el pla pilot està fracassant.

Ahir a primera hora del matí un turisme i un camió van xocar frontalment a la N-340 al Perelló (Baix Ebre), i va morir el conductor del vehicle lleuger. A només 500 metres d’aquest accident dilluns es va produir un xoc múltiple entre dos camions i una furgoneta en el qual van morir tres persones. Quatre morts en només tres dies, i 17 des de l’inici d’any a la N-340, dels quals 13 a la demarcació de Tarragona, la majoria al tram de les Terres de l’Ebre. Amb aquests quatre morts sobre la taula, ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, que va assistir a Barcelona a una conferència organitzada pel diari Expansión, no va poder esquivar la pregunta sobre la N-340. La resposta, però, va quedar lluny de la concreció que fa temps que exigeix el territori: “Estic oberta a parlar amb la Generalitat de les bonificacions als camions”, va dir la ministra, que en cap cas es planteja prohibir-los el pas. I les bonificacions no les aplicarà fins que rebi els resultats de les proves pilot a les altres vies.

El prec de Vila i el RACC

En el mateix acte el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va reclamar “valentia” al ministeri de Foment per estendre la prohibició de circular camions de la N-II a Girona a la N-340 i la N-240. Vila també està disposat a reunir-se altre cop amb Pastor per reiterar-li el mateix que li diu des de fa dos anys.

I el RACC també va reaccionar i va reiterar la seva petició d’apartar els camions de la via tarragonina, que ja acumula 66 morts des del 2010, un 13% del total de víctimes mortals a les carreteres catalanes. Segons un estudi elaborat pel club automobilístic, els transportistes no en sortirien perjudicats, ja que, si s’apliqués una bonificació del 50% en el peatge, s’estalviarien en conjunt 6,2 milions d’euros a l’any en combustible i 12,7 milions més per la reducció en el temps de trajecte.

I allargar l’A-7?

L’alternativa en matèria de seguretat seria prolongar l’autovia A-7 -ara només entre l’Hospitalet de l’Infant i Altafulla-. Ana Pastor, però, va explicar que el 2016 es licitarà la redacció del projecte per a l’A-7 cap al nord fins a Martorell, i que al tram sud només faran cinc rotondes en interseccions perilloses: Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Camarles, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant.

El desdoblament de la R3 es licitarà “aviat”

La ministra de Foment, Ana Pastor, també va avançar ahir que l’Estat adjudicarà el projecte constructiu de desdoblament dels tres trams pendents de la línia R3 de Rodalies entre Montcada i Ripoll “els pròxims dies”. Està previst que les obres comencin el 2017, i que es facin en dos anys. Per això en els pressupostos ja hi ha una partida per prevista per a la R3.

stats