INFRAESTRUCTURES

“John, ja el tenim aquí!”

La L9 s’inaugura just 10 dies abans del Mobile World Congress, després d’anys de reclamar-la
ALBERT SOLÉ
ALBERT SOLÉ

John Hoffman és el director del Mobile World Congress (MWC) i, des de fa anys, aprofitava les rodes de premsa prèvies a cada esdeveniment per reclamar que el metro arribés d’una vegada a la Fira de l’Hospitalet. El 2013 va dir irònicament: “Si algú té una pala, que comenci a excavar”. Ahir, Núria Marín, alcaldessa de l’Hospitalet, des del faristol instal·lat a l’estació de Fira, no va poder evitar mirar Hoffman, que estava assegut entre els convidats, i dir-li: “John, ja el tenim aquí!” No se sap fins a quin punt els responsables del Mobile van posar com a condició per renovar el contracte amb Barcelona i l’Hospitalet que el metro arribés a la Fira, però algunes de les crítiques dels veïns, en especial els del barri de la Marina, són que la Generalitat hagi prioritzat el ramal a l’aeroport per satisfer interessos econòmics al ramal de la Zona Franca. Conscient d’això, l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor va voler deixar clar: “No hem fet un metro només per connectar l’aeroport i la Fira”. Realment, la L9 permet connectar verticalment els barris de l’Hospitalet i dóna servei per primer cop al Prat, que no tenia metro.

El viatge inicial

La L9 va començar a funcionar per al públic ahir a les 15 h amb una gran expectació de passatgers que no pretenien agafar cap avió, simplement volien ser els primers d’arribar en metro a l’aeroport del Prat. Molts havien patit les molèsties de les obres i ara podien veure, per fi, el resultat de tant soroll i tanta pols. Al matí, però, va ser el moment de la inauguració oficial, amb tots els representants polítics i el viatge inicial. A les 10 h va sortir el primer comboi de l’estació de Zona Universitària. A bord hi anaven el president de la Generalitat, Carles Puigdemont; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; el vicepresident, Oriol Junqueras; els tres alcaldes: Ada Colau (Barcelona), Núria Marín (l’Hospitalet de Llobregat) i Lluís Tejedor (el Prat de Llobregat), i com a convidat especial, l’expresident Artur Mas, que es va fer la foto amb les autoritats. Tots ells, però, es van trobar a l’entrada de l’estació amb una protesta d’uns 50 treballadors del metro (TMB) -que mantenen convocada una vaga per als dies 22 i 24 de febrer, durant el MWC- que sostenien una pancarta: “Conveni o vaga”. Junqueras es va aturar per parlar amb ells, igual que va fer Colau, que els va demanar disculpes perquè fa uns dies va dir que la vaga era “incompatible” amb la negociació. L’alcaldessa va marxar aplaudida pels treballadors.

El primer comboi de la L9 va fer el trajecte de la Zona Universitària fins a la T1 en només 24 minuts, però sense aturar-se a cap estació. Un cop allà, Puigdemont i companyia van anar a buscar un segon grup d’autoritats -la majoria números dos-, entre els quals hi havia l’únic representant arribat des de Madrid, el secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez Pomar. La ministra de Foment, Ana Pastor, després de la polèmica protocol·lària de dijous, va declinar la invitació de la Generalitat.

Tots junts van tornar a pujar al metro, que els va portar a l’estació de Fira de l’Hospitalet, el trajecte que faran milers de persones el 22 de febrer quan comenci del Mobile. A l’andana d’aquesta parada, amb segell de Toyo Ito, esperaven, arrenglerats com si fos un besamans monàrquic, tots els consellers de Territori anteriors a Josep Rull -menys Felip Puig-, presidents i portaveus dels grups polítics al Parlament, entre molts altres. Al vestíbul d’aquesta àmplia estació els esperaven encara 800 persones més per escoltar els parlaments oficials, en què el president Puigdemont va aprofitar per recordar que “l’Estat ha dimitit de la seva responsabilitat inversora a Catalunya”.

On és l’ascensor promès?

Camuflats entre els periodistes que viatjaven aïllats a l’últim vagó del comboi oficial, hi havia la presidenta i el vocal de l’Associació de Veïns de la Zona Universitària -Rosa Maria Canals i Josep Maria Guillumet-, que van aprofitar l’ocasió per explicar la seva reclamació: “Fa anys que demanem que l’accés muntanya de l’estació de la Zona Universitària sigui accessible amb un ascensor i escales mecàniques. Quan van fer les obres de la L9 vam demanar que ho aprofitessin. Ens van dir que sí, però encara no ho han fet”.

EDICIÓ PAPER 15/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF