28/10/2015

Conduir de manera segura és un joc de nens

3 min
Els nens i nenes protagonistes de l’anunci amb el conseller d’Interior, Jordi Jané, i dos dels caps de la divisió de trànsit dels Mossos.

Barcelona“Posa el mòbil sense veu i ja està, no et molesta”, diu el Lucas, de 5 anys. “Si va borratxo no pot conduir perquè podria tenir un accident”, afegeix la Laura, de 6. Són missatges senzills, de sentit comú, que esgarrifen sobretot quan un adult s’hi veu retratat. Així és el nou anunci de televisió i ràdio del Servei Català de Trànsit per lluitar contra els accidents, que aquest any han tornat a augmentar després de molts anys de reduccions.

Amb l’estètica d’aquell programa-concurs de Televisió Espanyola anomenat Juego de niños (1988-1991) -el dels gallifantes -, una quinzena de nens i nenes donen consells als adults. Uns consells molt senzills que no deixen de ser la traducció del reglament de circulació a un llenguatge més bàsic i entenedor.

La veu de la consciència

Ahir es va presentar per ràdio i televisió aquesta nova campanya de Trànsit -començarà el dilluns 2 de novembre-, que manté la línia marcada de fa temps des del Govern de desmarcar-se de les imatges impactants d’accidents -amb sang inclosa- que caracteritzen els anuncis que fa la Direcció General de Trànsit (DGT), del govern espanyol.

L’acte va comptar amb dos presentadors molt especials, l’Àlex i la Sandra, dos futurs periodistes de 10 anys. En el seu discurs inicial van explicar que quan siguin grans i condueixin faran les coses com cal: “No pitaré a un cotxe que vagi lent”, “Si prenc un mojito demanaré a algú que agafi el cotxe” o que “Encara que la nòvia m’enviï un whatsapp no li respondré”. Va ser el preludi perfecte per al visionat per primer cop dels anuncis.

A la sala hi havia tots els nens protagonistes -excitats després d’una bona dosi de llaminadures gentilesa del departament d’Interior- acompanyats dels seus pares, que reien en veure els seus fills fent d’actors per primer cop, però també en veure com els nens, per més petits que siguin, s’adonen quan el pare o la mare no fan bé les coses al volant. “Què millor que rebre consells dels més petits, que són la veu de la nostra consciència?”, recordava el conseller d’Interior, Jordi Jané, posteriorment.

Cinc anuncis temàtics

La campanya consisteix en cinc anuncis temàtics en què els nens, d’entre 5 i 11 anys, parlen de l’alcohol, de l’ús del mòbil, del cinturó i el casc, i de l’excés de velocitat. “Que no mirin el telèfon”, “Que no facin tonteries conduint”, “Que no vagin ràpid” i “Que no se saltin un semàfor encara que tinguin pressa” són alguns dels consells que apareixen en els espots. També apareixen exemples de bones pràctiques que veuen a casa, ja que no tots els pares ho fan malament: “Quan el meu pare té un sopar amb els seus amics agafa el tren”, o “La meva mare sempre va lenta i si arribem tard diu: «No passa res»”.

La directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech, té molt clar quin és l’objectiu d’aquesta nova campanya: “Apel·lar a la responsabilitat al volant amb la innocència dels nens segur que ens farà pensar”. Un segon objectiu de la campanya, no explicitat ahir durant la presentació, és que els fills dels catalans, asseguts en les seves cadiretes als seients de darrere dels cotxes, cridin l’atenció als seus pares quan corrin més del compte, que els recordin quan s’emprenyin amb un cotxe que va massa lent que no ho han de fer, i que s’han de posar el cinturó encara vagin “aquí al costat”.

stats