Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA

El canvi de nom subratlla la renovació total dels seus 'smartphones', que estrenen sistema operatiu

RIM es reencarna en BlackBerry

"Ostres, una Black-Berry! Una mica antiquada, no?", em va dir dimarts la inspectora del control de seguretat d'United Airlines a l'aeroport de Barcelona quan vaig treure el mòbil per consultar les dades del meu vol als EUA. Aquesta és la percepció que ha de combatre l'empresa canadenca fins ara anomenada RIM amb els nous smartphones que el seu conseller delegat, Thorsten Heins, va presentar ahir a Nova York. Amb els nous aparells aspira a recuperar la rellevància que havia tingut abans de ser desplaçada per l'iPhone d'Apple i els nombrosos aparells amb l'Android de Google. El 2008 les BlackBerry eren el 15% dels telèfons avançats venuts al món, però el 2012 no van arribar al 5%; l'últim trimestre de l'any la marca ja no figurava en la llista de les cinc més venudes i el seu nombre total d'usuaris al món, que ronda els 80 milions, va baixar per primera vegada a la història.

L'última oportunitat de Black-Berry -la nova denominació de l'empresa des d'ahir- per optar a la tercera posició del mercat mundial dels smartphones es diu BlackBerry 10. Es tracta d'una versió completament nova del sistema operatiu, incompatible amb els telèfons existents i basada en la tecnologia QNX, que es fa servir en aplicacions industrials i d'automoció per la seva fiabilitat. L'empresa ja l'havia adoptat a la tauleta PlayBook, però no ha estat fins ara que l'ha aplicat als smartphones , inicialment amb dos models de gamma alta: el Z10, amb pantalla de 4,2 polzades exclusivament tàctil a l'estil de l'iPhone i els nombrosos Android, i el Q10, que combina una pantalla tàctil quadrada de 3,1 polzades i el teclat físic que reclamen els usuaris més acèrrims de BlackBerry. Durant el 2013 n'apareixeran quatre models més, dos de gamma mitjana i dos de preu baix.

BlackBerry 10 és, diu Heins, un sistema operatiu "per a usuaris hiperconnectats, que busquen la productivitat i volen tenir obertes diverses tasques al mateix temps". El disseny gira al voltant d'aquests objectius, mitjançant gestos que permeten canviar instantàniament d'aplicació sense passar per cap pantalla ni prémer cap botó d'inici. És l'anomenat Hub, un menú dinàmic que apareix a l'esquerra quan fem lliscar la pantalla amb el dit cap a la dreta. La fitxa de cada persona mostra la seva activitat a totes les xarxes on la tinguem localitzada, sigui Twitter, Facebook, LinkedIn, el correu electrònic, els seus números de telèfon o els diversos serveis propis de BlackBerry, com el popular xat BBM, que des de fa poc ofereix una funció de trucades de veu que a la versió 10 s'ha ampliat amb videotrucades. Aquesta integració també es fa evident a la safata d'entrada unificada.

Els responsables de BlackBerry destaquen prestacions que no es troben en altres sistemes: la possibilitat de veure en un telèfon el que apareix a la pantalla d'un altre; la multitasca real per tenir oberts alhora un joc i un vídeo mentre es navega per la web i les aplicacions segueixen funcionant; i la conciliació dels entorns d'ús personal i professional, amb la funció Balance, que evita haver de portar dos telèfons a sobre. En el model tàctil Z10, la funció de teclat virtual predictiu aprèn del que va escrivint l'usuari i distingeix automàticament l'idioma, català inclòs.

Com que la competència ja no es limita a les plataformes sinó que s'amplia als ecosistemes, els directius de BlackBerry van insistir molt en les més de 70.000 aplicacions amb què s'estrena el nou sistema operatiu, que n'inclouen moltes de les més populars. I les que encara no hi són hi seran aviat: Skype, Angry Birds, Amazon Kindle i l'inevitable WhatsApp ja s'han compromès a treure versió per a BlackBerry 10. La prova de foc serà comprovar si BlackBerry 10 aconsegueix vendre en el primer trimestre el milió de smartphones que van colocar iOS, Android i Windows Phone en el mateix període.

Postveritat
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF