09/04/2011

NFC: pagar amb el mòbil

3 min
NFC: pagar amb el mòbil

És probable que si us descuideu les claus a casa no torneu a buscar-les, confiant que més tard algú us obrirà la porta. En canvi, segur que torneu enrere si heu descuidat el telèfon mòbil. Pocs objectes són tan personals i per això el sector tecnològic aspira a convertir-lo en mitjà de pagament. Hi ha diversos mecanismes per fer-ho possible, però el que sembla destinat a triomfar és la tecnologia NFC de comunicació per proximitat entre dispositius: segons la consultora Frost & Sullivan, el 2015 hi haurà 111.190 milions d'euros que canviaran de mans mitjançant dispositius NFC, més d'una tercera part d'aquesta quantitat a Europa. S'espera que 870 milions d'aquests dispositius siguin telèfons mòbils i, considerant que les previsions són que aquest any se'n venguin 70 milions, ja es veu que les perspectives de creixement són enormes.

NFC, sigles de Near Field Communication, s'ha posat d'actualitat perquè s'ha incorporat en el nou mòbil Nexus S de Google i Samsung, i per les especulacions sobre la seva inclusió (o no) en la futura Blackberry i en l'iPhone 5 d'Apple. Cal recordar, però, que Nokia ofereix telèfons amb NFC des de l'any 2004 i que segueix traient al mercat models com el recent C7 que porten la funció desactivada, tot esperant que valgui la pena activar-la amb una actualització del programari.

El sistema NFC comunica per inducció magnètica el terminal de l'usuari (mòbil o targeta) amb el detector, sempre que la distància sigui inferior a 15 centímetres. Les operacions es fan tocant el terminal de pagament o la barrera d'accés. Es diferencia d'altres sistemes de comunicació sense fils en l'abast. En realitat, NFC és una variant del sistema RFID (el sistema dels telepeatges) i es pot combinar amb altres sistemes de comunicació: dos mòbils amb NFC es poden detectar mútuament posant-los en contacte, abans de passar fitxers de l'un a l'altre via Bluetooth.

Les aplicacions de NFC són normalitzades pel consorci NFC Forum, creat l'any 2004 per Sony, Nokia i NXP. Aquesta última empresa, que va vendre un milió de xips NFC l'any passat, preveu vendre'n 45 milions aquest any.

Les operacions bancàries són l'aplicació que desperta més interès per part de la indústria, però no l'única. Els mòbils i targetes amb NFC substitueixen els lectors d'empremta dactilar als controls de presència de les empreses i en l'identificació als ordinadors, però també en automòbils: dispositius amb NFC que fan de clau per obrir les portes i activar automatismes d'ajustament dels seients i del retrovisor per a cada conductor.

Per ara, l'aplicació més popular de les targetes amb NFC són les barreres d'accés als transports públics: al món hi ha diversos desplegaments massius, des del Japó fins al Regne Unit, en què l'abonament Oyster Card dels transports de Londres és una targeta NFC. Més a prop en trobem implantacions a València, Bilbao, Sevilla, Madrid i Múrcia, aquesta amb participació de Vodafone. Telefónica ha començat a equipar amb mòbils NFC els 12.000 empleats de la seva seu corporativa de Madrid i La Caixa ja instal·la els primers caixers automàtics del món compatibles amb NFC, un dels quals al 22@ de Barcelona.

Google ha fet coincidir la sortida de l'actual versió 2.3 del seu sistema operatiu Android per a telèfons mòbils, la primera que inclou funcions de NFC, per iniciar proves pilot de pagament amb mòbils Nexus S en comerços de Nova York i San Francisco. També és Samsung el telèfon que van fer servir La Caixa, Movistar i Visa en l'experiència Mobile Shopping 2010 de l'any passat a Sitges, la prova més àmplia feta fins ara a Europa: 1.500 clients d'aquestes entitats van poder operar en 500 comerços d'aquesta localitat del Garraf. L'anàlisi d'ús indica que el 60% de les operacions van ser d'import inferior als 20 €, més de la meitat en supermercats.

Pedro Martínez, de NXP, afirma que l'adopció generalitzada de NFC -que Carlos Domingo, de Telefónica I+D, situa a cinc anys vista- depèn de l'acord entre tots els sectors implicats: les entitats bancàries, les companyies de telefonia mòbil i les empreses de mitjans de pagament, que encara negocien el repartiment del cost i l'ingrés de cada transacció. Un primer pas ha estat l'acord recent entre Movistar, Vodafone i Orange a escala estatal per normalitzar les aplicacions de NFC de manera que el funcionament sigui independent de la companyia del client. Fa anys que tenim la tecnologia a l'abast, ara falta que s'aclareixi el model de negoci.

stats