18/09/2012

Dos motius de les operadores per no deixar caure BlackBerry

2 min

L'esport preferit d'alguns mitjans que comenten superficialment el mercat de les telecomunicacions és donar per mortes Nokia i BlackBerry, dues marques que han estat -diuen- escombrades per Android i l'iPhone. No ajuden gaire a l'optimisme notícies com la d'ahir, segons la qual Yahoo deixarà de donar assistència informàtica als BlackBerry dels seus empleats i els aconsella canviar de mòbil. Els pronòstics, però, no s'ajusten gaire a la realitat del sector. Les dues empreses suposadament moribundes han comès greus errors tàctics, però encara els queda molta corda: la majoria dels mòbils del món no són smartphones i encara se'n poden vendre molts. Però la clau és que disposen del suport de les operadores. Un altre dia parlarem de Nokia, però ara em centraré en BlackBerry. En primer lloc, a les operadores no els fa cap gràcia dependre de Google i d'Apple, que consideren paràsits. En canvi, adoren els BlackBerry perquè els proporcionen un flux d'ingressos estable i previsible. La quota mensual que paguen els particulars és més alta que la d'un contracte normal d'internet mòbil; l'arquitectura del sistema afavoreix la gestió col·lectiva de terminals en grans empreses, i inclou BlackBerry Messenger, molt més acceptable que WhatsApp des del seu punt de vista. Però a més, un BlackBerry carrega molt menys les xarxes d'internet mòbil: gràcies a la compressió en el servidor, consumeix la meitat de dades que un iPhone o un Android quan navega per la web o les xarxes socials, i la quarta part quan transfereix correu electrònic. Això és digne de consideració per part dels usuaris, que gairebé mai superen la franquícia mensual contractada, però també és una benedicció per a les operadores, que darrerament no donen abast ampliant la capacitat de les seves xarxes. Qualsevol que els doni un respir té assegurat el seu favor.

stats