DÍGITS I ANDRÒMINES
Misc 07/06/2018

Apple es desmarca de Facebook

Les noves versions dels sistemes operatius d’Apple protegiran l’usuari contra el rastreig de la seva navegació i regularan la seva dieta digital

i
Albert Cuesta
4 min
Apple es desmarca de Facebook

Dos de cada tres aparells venuts per Apple estan encara en funcionament. Aquesta regla no escrita, aplicable en qualsevol moment de l’ultima dècada, durant la qual les vendes s’han disparat, és el testimoni d’una insòlita fidelitat a la marca de la poma per part dels seus clients. I d’això es deriva una altra conclusió: qui compra un dispositiu Apple tendeix a optar per la mateixa marca quan ha de triar algun aparell complementari: la popularitat dels iPhones ha ajudat a vendre molts Macs i iPads, sobretot per la comoditat de compartir un mateix ecosistema d’aplicacions i serveis.

Cal tenir present aquest context per valorar les novetats de software que Apple ha presentat aquesta setmana a la Worldwide Developer Conference (WWDC), la trobada anual per a programadors d’aplicacions del seu entorn on l’empresa presenta com seran les pròximes versions dels quatre sistemes operatius de la casa: macOS per als ordinadors, iOS per als smartphones i tauletes, watchOS per als rellotges i tvOS per als descodificadors de vídeo a la carta. Més enllà de si altres marques o plataformes rivals ja incorporaven aquesta funció nova o aquella altra, l’objectiu d’Apple és aconseguir que els seus clients es trobin tan còmodes en el seu univers que no es plantegin sortir-ne per res i facin de prescriptors per atreure nous adeptes.

Així, la futura versió 10.14 de macOS, que portarà el nom del desert de Mojave -exhaurits ja els noms de felins i els de muntanyes californianes-, pot fer servir la càmera d’un iPhone o iPad vinculat per captar directament la imatge que necessitem incloure en una aplicació de l’ordinador, com una selfie o un document escanejat, o incorporar al programa de composició musical Garage Band un so enregistrat amb el telèfon. D’aquesta manera s’amplia al contingut multimèdia la funció Continuity de portapapers dinàmic compartit entre els diversos dispositius de cada usuari.

Igualment, la botiga d’aplicacions Mac AppStore ha sigut redissenyada perquè s’assembli a la d’iOS. Ara bé, el cas extrem d’integració és la possibilitat de fer servir aplicacions de mòbil a l’ordinador. De moment, Apple ho està provant amb quatre de les seves: la de cotitzacions de borsa, la d’enregistrar àudio, l’agregador de notícies Apple News (no disponible aquí) i Home, per controlar els dispositius domòtics de la llar amb l’ordinador. Però en el futur obriran la possibilitat a títols de tercers. Segons Craig Federighi, el vicepresident de software d’Apple, fa anys que hi treballen, i malgrat que el directiu desmenteix que tinguin intenció de fusionar macOS i iOS en una única plataforma, tot fa pensar que aviat veurem Macs amb processadors de mòbil no fabricats per Intel, i que es passarà de pensar en l’iPhone com a ordinador de butxaca a fer-ho en el Mac com a telèfon de sobretaula.

Innovacions per a cada sistema

Naturalment, cadascun dels quatre sistemes operatius incorpora novetats en ell mateix. El citat macOS 10.14 guanya una modalitat fosca, però sobretot més funcionalitat al Finder: les icones s’agrupen automàticament per tipus o per data i a la vista prèvia es poden fer operacions com agrupar diversos documents en un PDF sense haver d’obrir cap aplicació. Amb el model 4K del descodificador Apple TV, el sistema tvOS admetrà pel·lícules i sèries amb so immersiu Dolby Atmos. El nou watchOS per als rellotges Watch (exceptuant el model original) reconeixerà més tipus d’activitat física, detectarà automàticament quan comencem a fer-la i permetrà competir amb altres usuaris de Watch. Finalment, la nova funció de walkie-talkie permetrà fer servir una parella de Watch com a intercomunicadors, una aplicació que podria atreure nous clients, sobretot als països on es ven la versió del rellotge amb connexió mòbil. La interacció amb altres clients d’Apple també es veu potenciada amb el nou FaceTime per a mòbils i ordinadors, que ara permet videotrucades de grup amb 32 participants, amb una finestra de primer pla que canvia seguint l’usuari que parla en cada moment.

El futur iOS 12 promet un millor rendiment en els iPhone més antics, fins al punt que serà compatible amb els mateixos models que l’actual iOS 11, a partir de l’iPhone 5S del 2013. Les notificacions es podran configurar i agrupar totes les de cada aplicació: les d’Instagram amb les d’Instagram, les de Twitter amb les de Twitter. S’han potenciat les funcions de realitat augmentada: la nova aplicació Measure permet mesurar distàncies i objectes físics amb la càmera del telèfon, hi haurà videojocs on dos jugadors poden interactuar per separat amb els mateixos objectes virtuals mentre un altre els observa, i Lego prepara un joc que afegeix elements virtuals a les construccions físiques. L’aplicació Fotos emula Google Photos millorant les cerques i proposant compartir les fotografies amb les persones que hi surten. La majordoma virtual Siri segueix sense assolir la intel·ligència d’Amazon Alexa o Google Assistant, però ara permet encadenar tasques per invocar-les amb una ordre verbal. Per exemple: “Marxo cap a casa” podria enviar un missatge d’avís a la nostra parella, encendre la calefacció o l’aire condicionat abans que arribem i buscar el trajecte òptim al navegador del mòbil. I parlant de GPS, des d’ara es podran fer servir al CarPlay del cotxe aplicacions de tercers, com Waze o Google Maps, a més de la limitada Apple Maps.

Ara bé, la novetat d’iOS 12 que s’ha endut bona part de l’atenció és Screen Time, una funció que informa l’usuari sobre el seu temps d’ús de cada aplicació i li proposa establir límits, siguin propis o en els dispositius de la resta de la família. Igualment, els navegadors Safari per a iOS i macOS desactivaran automàticament el rastreig de l’usuari, fins i tot amb els botons de compartir a xarxes socials que hi hagi a les pàgines web que visita. Una presa de posició interessant d’Apple de cara als gegants d’internet, que basen el seu negoci a incrementar el temps que passem connectats als seus serveis. Tot i que bona part de l’èxit d’Apple es deu precisament a la facilitat que ofereixen els seus aparells per passar-nos hores i més hores immersos en el món digital.

stats