Esports 17/12/2021

Volta a la vall de Lofra, l'esquerpa i rocallosa fondalada de la Serra

Un itinerari llarg i exigent a través dels cims que envolten l'antiga alqueria d'Alhofra, un petit circ en el cor de la Tramuntana

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta, llarga i exigent, recorrerem els cims que envolten l’antiga alqueria d’Alhofra, avui coneguda com la possessió de Lofra, dalt del barranc de Biniaraix. El punt de partida el situam a la font del Noguer, en el punt quilomètric 33,800 de la Ma-10, entre els embassaments de Cúber i el Gorg Blau. Hi podem arribar en cotxe particular o en bus TIB L-354 (tib.org).

[00 min] Encetam la caminada de l’esplanada de la font del Noguer, des d’on ens dirigim cap a la dreta fins a una tanca amb un botador de fusta on trobam indicadors del GR-221, que assenyalen en direcció a Biniaraix i Sóller. Aquesta és la nostra orientació inicial. De tot d’una, el camí arranca paral·lel a la carretera (Ma-10) fins que s’ajunta amb la pista asfaltada que duu fins a la presa de l’embassament de Cúber [15 min], construït el 1971. A partir d’aquí, el camí és de terra i el desnivell, per ara, escàs.

Arribam a les cases de Binimorat [50 min], que conserven el nom d’una antiga alqueria musulmana documentada el 1231. Els indicadors del GR-221 apunten cap a la dreta, per pujar al coll de Lofra pel camí vell; però nosaltres abandonam aquí la Ruta de Pedra en Sec i continuam uns dos-cents metres fins a trobar una fita a l’esquerra del camí que ens indica l’inici d’un senderó (est) que ens durà fins a la font de s’Aritja [55 min], un broll que surt de baix d’una gran roca. A la part exterior hi trobam un abeurador bastant gran, connectat per una canal amb la font.

L'alqueria d'Alhofra era la que es trobava a més altura de les tres ubicades al llarg del barranc de Biniaraix.

El camí continua pujant fins a un planet on trobam una era i, un poc més amunt, una torre d’electricitat [1 h 05 min]. Voltam a la dreta i seguim el caminoi que ens ha de dur fins al collet que separa el puig de na Franquesa del de Lofra. A mitjan recorregut, a la dreta, trobam la casa de neu petita de Binimorat [1 h 10 min], als peus de na Franquesa. En haver assolit el coll dels Cards [1 h 20 min], giram a la dreta per prendre la carena del puig de Lofra (sud-oest) per un tirany clar, ben fresat i amb bones fites. Quan ens acostam als peus d’un penyalar, a prop del cim, el caminoi recorre la base de la paret per la part de l’esquerra fins a situar-nos baix una canal [1 h 40 min], breu i rosta, però fàcil de pujar. Ja som a tocar del cim del puig de Lofra (1.093 m), just ens queden unes poques passes per al darrer tram de carena [1 h 45 min].

Iniciam el descens cap al coll d’en Poma. Per això tornam fins als peus de la canal que hem passat poc abans de fer cim i seguim unes fites que trobam a la dreta, que ens menaran per un sender clar però molt llenegadís. En poc menys de mitja hora serem en el coll [2 h 15 min] i la pista que hi arriba des del coll de Lofra. Aquí mateix trobam una paret que baixa perpendicular de la muntanya i que probablement marca la partió entre la possessió de Lofra (Escorca) i Coma-sema (Bunyola). Ens situam a la part que mira a la vall de Lofra i aferrats a ella ens enfilam sobre la serra del pas de na Maria (sud/sud-oest) per continuar en direcció al puig del Coll del Jou. A partir d’aquí anirem fora camí i seguint les fites que ens orienten per aquesta carena plana, ampla i irregular.

Passarem una petita fondalada que s’endinsa per una canal a l’esquerra; som a l’altura del pas de na Maria [2 h 45 min]. Continuam la nostra ruta tot dret, per un itinerari fitat que guaita dins la vall de Lofra, alhora que s’enfila cap al puig del Coll del Jou. Fites i marques de pintura blava que no abandonarem i que progressivament guanyen altura per un terreny rocallós i de cada vegada més rost. Sobretot després de passar una paret amitgera [3 h 20 min], on entram dins un comellar ben empinat que seguirem fins a dalt de tot i del qual sortirem per la dreta, fent una curta i senzilla grimpada.

Assolim la carena i ja som a dues passes del cim del puig del Coll del Jou (1.052 m) [3 h 35 min]. Un cop hem gaudit d’una nova perspectiva de les valls de Lofra i Orient, de tots els cims i muntanyes que les envolten, prosseguim la nostra marxa en direcció sud-oest fins a topar amb una petita encletxa que ens permetrà travessar la carena, canviar de vessant i dirigir-nos cap a la plana del Coll del Jou (984 m) a través d’una cinglera còmoda i gens dificultosa [3 h 55 min]. Les senyes que trobam sobre aquest immens replà –barraca, parets amitgeres i sementers abandonats- ens indiquen que antigament estava ocupat per unes rotes, travessada per la partió de terme de Bunyola i Escorca.

La fita del puig de Son Palou es troba a la confluència de les partions dels municipis de Sóller, Escorca i Bunyola.

La unió dels termes

Des del mateix coll seguim un tirany que en direcció oest ens duria cap a la penya de s’Anyell, damunt la serra d’Alfàbia. Abans de començar a guanyar altura, giram a la dreta (nord) i ens dirigim per un terreny esquerp i rocallós cap al puig de Son Palou (1.044 m) [4 h 15 min], sobre el qual trobam una llosa, dreta i ben visible, que potser indica la unió dels termes d’Escorca, Sóller i Bunyola. Les vistes són senzillament espectaculars sobre les cases d’Alfàbia i la vall dels Tarongers, fins a la mar. Des d’aquí ens dirigim cap al Cornador Gran, a la nostra dreta, d’esquena a la serra d’Alfàbia i de cara al puig del Sementer Gran (1.013 m). Caminam per un terreny esquerp i rocallós, cobert de mates i càrritx, estones pla i amb una miqueta de tirany. A mesura que ens acostam al puig, descobrim que pel vessant esquerre s’obre un pas [4 h 40 min] que ens permet assolir el coster de baixada cap al collet on se situa la caseta refugi que el Foment del Turisme de Mallorca inaugurà, juntament amb el mirador del Cornador gran, el 30 d’abril de 1961 [4 h 50 min]. La Federació Balear de Muntanyisme i Escalada (FBM) restaurà recentment el refugi obert fa seixanta anys perquè els senderistes hi puguin trobar aixopluc els dies de mal temps o per dormir-hi quan fan travessa.

Des del mateix coll, giram a la dreta i descendim cap a la vall de Lofra per un camí bastit pel mateix Foment i que ràpidament ens conduirà fins a l’estret del barranc de Biniaraix [5 h 30 min]. Un cop assolit aquest punt, seguim els indicadors del GR-221 en direcció al coll de Lofra i la font del Noguer. Un tram llarg però de bon camí i sense gaire desnivell que ens permetrà alleugerir la càrrega sobre les nostres cames després de centenars de metres de desnivell acumulat. [6 h 15 min] Tancam circuit davant les cases de Binimorat, després de les quals just ens queda travessar el pla de Cúber i arribar fins al portell de la carretera (Ma-10), a pocs metres de l’àrea recreativa, on finalitzam l’itinerari [7 h 00 min].