FENT CAMÍ
Esports 30/03/2018

El pas d’en Querol pel barranc de Biniaraix

Apte per a persones avesades a grimpar i a fer passes exposades i amb bon sentit de l’orientació

Juanmi Mas
El pas d’en Querol pel barranc de Biniaraix

PalmaAquesta és una de les rutes més espectaculars que es poden fer pel barranc de Biniaraix. Només és apta per a persones avesades a grimpar . També es necessita un bon sentit d’orientació, cosa que ha demostrat amb escreix la guia d’avui, Tania Quesada. Començam a caminar a les 9.28 h, al pintoresc llogaret de Biniaraix (WP-01) (162 m), està a 2,7 quilòmetres de Sóller, envoltat de tarongers que s’estenen fins ben avall. Entram a la placeta de la Concepció pels carrers del Salvador i de Sant Guillem. El lloc és molt conegut perquè és l’inici d’una de les excursions més conegudes de l’illa: el recorregut a peu pel barranc de Biniaraix. Un antic rètol metàl·lic indica el camí que va a Lluc a través de l’espectacular barranc. Ens dirigim als rentadors que hi ha a la sortida del poble, pel carrer de Sant Josep. La darrera casa, a la dreta, és Cas Don. També destaca un dels casals més importants del poble, can Ribera, situat entre can Quart, la font d’en Dent i el camí des Barranc. Aquí comença el tortuós camí real del barranc. Un pont ens permet creuar el torrent més còmodament. Per pujar pel barranc es pot triar entre dos camins, el principal i el vell. Per a la ruta que hem de fer avui, triam el camí Vell de Cúber, que ens durà al coll d’en Se. A les 9.45 h, arribam al desviament del camí Vell de Cúber, el qual hem d’agafar (WP-02) (196 m). A les 10.18 h, en el punt assenyalat amb el (WP-03) (317 m), ens hem de desviar per un camí secundari que surt i puja per la dreta del camí principal, el camí Vell. Trobarem una barrera tancada que hem de deixar com està.

El pas d’en Querol

És la ruta que ens menarà al pas d’en Querol. Ara pujam per un dels nombrosos camins que arriben a un seguit de porxos d’oliverars, els quals ocupen les marjades aixecades en llocs inversemblants, aprofitant el més mínim racó de l’empinat coster. Deixam un porxo a la nostra esquerra i anam cap a una gran rosseguera, la qual haurem de remuntar pel costat esquerre. Veurem, però no hi farem cas, un camí que la creua. La pendent és constant, l’esforç és força gran i l’orientació no s’ha de perdre, per poder arribar a les rotes d’en Querol, situades a la part més alta d’aquesta zona del barranc. Les altes marjades van escalonant de manera exemplar la muntanya. El camí passa pel costat d’un petit porxo - porxu, com diuen els sollerics-, l’anomenarem primer porxo (WP-04) (395 m).Continuam pujant pel costat de la rosseguera i a les 10.51 h, arribam al porxo que està més amunt, les rotes d’en Querol (WP-05) (480 m), un petit habitatge molt ben arreglat i situat en un lloc privilegiat. No cal dir que si en veim el propietari li hem de demanar permís per passar. A pocs metres trobarem l’inici del pas d’en Querol. Després de berenar, començam a fer la llarga pujada pel pas d’en Querol (WP-06) (494m). Al començament, trobam una corda que ens ajuda a fer les primeres grimpades. Més amunt hi ha un cable d’acer. De moment, pujam per uns escalons fets de pedres cimentades. Amb el (WP-07) (609 m), consideram finalitzat el llarg pas d’en Querol, amb 115 metres de desnivell i 30 minuts de durada, per un coster molt vertical. Les vistes que tenim darrere són impressionants. En destaquen el nucli urbà de Fornalutx, Biniaraix, Binibassí, el port de Sóller, l’Horta de Sóller, el puig de sa Bassa (819 m), el puig de sa Comuna (720 m), i el puig de Bàlitx (579 m).