FENT CAMÍ

Una ruta de temporada, de l’Urdial a sa Crivella

Una excursió per la serra de Tramuntana que comença i acaba a la possessió de Mortitx, entre els termes municipals d’Escorca i Pollença

La ruta comença en el predi de Mortitx (és l’inici i el final), en direcció a l’Urdial, pel bosquet de Mortitx, ben poblat d’alzines, on s’observa una curiosa pedra formada per carbonat càlcic. Quan se surt de l’alzinar, el camí continua per una pista agrícola que voreja un dels camps de vinya de Mortitx. A la dreta, apareixen els característics roquissars d’aquesta zona. Tot seguit, entre grans roques apareix un ancestral camí d’un empedrat perfecte, conegut com el camí del Coll Ciuró. Les panoràmiques que regala la situació vers el puig Gros de Ternelles i Pollença són magnífiques. A l’horitzó sobresurten els puigs cònics de Maria i la Cuculla de Fartàritx.

Ja es pot contemplar millor el pla de l’Urdial, que es troba a 414 m d’altura i on hi ha dos sementers separats per una línia de matolls abatzers. S’ha de continuar fora camí cap a la pista de Femenia fins a assolir la font d’en Quelota, situada a mitjan camí de les cases de Femenia Vell i el coll Ciuró. Es pot observar la panoràmica de la zona de Mortitx. En primer pla, els pins de ses Comes, on neix el torrent homònim, el qual omple els embassaments de ses Comes. Destaca el puig Gros de Ternelles.

Es continua la caminada per la pista cap al Coll Ciuró, des d’on es comença a pujar al puig de ses Moles. En alguns mapes aquest cim apareix amb el nom del ‘Més Alt de Lavanor’. La passa és per un terreny dificultós, en direcció nord, amb el pla de ses Basses com a referència llunyana.

Coll de s’Era

Del coll parteix un comellar en direcció a la font Blanca, que no s’ha d’agafar, ja que l’objectiu són ses Basses. Es voreja un morro de forma piramidal, en sentit descendent, per l’esquerra de la tossa que tanca el costat nord d’aquest coll. Al fons s’albira la plana de ses Basses, una espectacular dolina formada per la dissolució de les roques.

A continuació s’assoleix un nou collet tancat per un marge. Arrambats a les penyes, s’ha de continuar uns 250 m en davallada fins a una sitja, en la mateixa orientació nord-est. Des d’aquest punt ja es veu la pista de ses Basses, un extens tancat sembrat de pastura on campa una reduïda guarda d’ovelles, i es baixa cap a aquest camí per un rost costaner de càrritx. El pla de ses Basses s’estén quasi fins a tall dels penya-segats marins.

Sa Crivella

La gran mata indica el començament de sa Crivella, una gran bretxa oberta a la costa que baixa cap a la mar de manera vertiginosa, situada a l’altura de les Marsesques. La bretxa es va obrint com més s’avança i les parets laterals es van fent cada vegada més amunt. Fins que s’arriba a un punt on unes grans roques quasi barren el pas. Aquest punt en concret, el de sa Crivella, es pot remuntar, amb algunes dificultats, però pareix quasi impossible baixar sense corda i arnès. Sa Crivella està situada entre el torrent dels Porcs i el torrent de s’Argelagar. Es deixa el camí per on s’ha vingut, de cap a ses Basses.

Per finalitzar la ruta, el camí de tornada cap a Mortitx travessa les ruïnes d’un extens assentament islàmic, compost per dotzenes d’edificacions en forma de cabana, defensades per trams de murada en els punts de més fàcil accés.