FENT CAMÍ

Una ruta pel puig Caragoler de Femenia

Ara Balears
Una ruta pel puig                 Caragoler de Femenia

PalmaA la zona nord de la serra de Tramuntana s’alça el conjunt format pel puig Rodó (801 m) i el puig Caragoler de Femenia (921 m), dins el terme d’Escorca. El massís està situat entre la tossa de les Banyes, el coll dels Ases, el coll dels Pinetons i el coll Ciuró. Aquest darrer és accessible des del camí que passa per les possessions de Femenia Nou i Femenia Vell. El Caragoler de Femenia ben bé es podria anomenar el puig dels Avencs, tant per la quantitat de cavitats com per situar-s’hi el més gran de l’illa.

L’itinerari comença al portell de Mossa, km 15,900 de la carretera C-710 (Pollença-Andratx). El camí que va des de les cases de Mossa (pas de les Cases) fins al coll dels Ases és una via espectacular que desafia l’abisme, perquè discorre a gran altura, salva un important desnivell i presumeix d’atrevits murs de contenció.

Coll dels Ases

S’arriba al coll dels Ases (619 m), on destaca el torrent homònim, també conegut com a torrent de l’Esmorcador. La collada separa el puig Roig del puig Caragoler. Es deixa enrere el coll i el cocó de la Balma. Davant s’obre un paisatge solitari, tot vestigi de presència humana també queda enrere. Es continua cap al pla del Verro. El tirany que seguim passa entre dos penyals i a l’esquerra hi ha el torrent de l’Esmorcador, el qual s’aboca a la mar en un espectacular salt de més de 100 metres.

Es travessa en pujada sostinguda un comellar i per una ampla carritxera s’assoleix a un petit collet emplaçat a la dreta d’una tossa arrodonida. S’arriba al coll dels Pinetons, des del qual s’observa un espectacular punt de contemplació d’aquesta marina salvatge. Hi destaca el pla de l’Argilota. Just traspassat el coll es continua cap al rost coster en direcció al cim del Caragoler de Femenia. Es continua cap al nord per descobrir els vessants marítims del puig Caragoler i s’obre un tram de la ruta més complexa on s’intercalen afloraments margosos i dolomies del triàsic amb calcàries del juràssic inferior.

Continuant el camí, s’arriba a una entrada que dona accés a un primer pou que passa per un replà. La ruta es pot continuar fent per diferents pous fins que s’arriba al cim del Caragoler. Una gran fita i una creu de ferro assenyalen el punt més elevat del puig Caragoler de Femenia. Es baixa del capcurucull del puig i dirigim les passes cap a l’avenc de Femenia per continuar el camí.

Camí des coll Ciuró

Prop d’aquí hi ha una baixada entre el coll Ciuró i el pla de l’Argilota per arribar al faldar de la muntanya. Fent el camí, es passa per devora la font d’en Quelota i l’embassament de les Comes. Es deixa la pista a l’esquerra entrant a un tancat per a la guarda d’ovelles (que s’ha de tornar a deixar tancat) i es continua amb la ruta pel camí del coll Ciuró fins al camp llaurat de l’Urdial, una plana secreta entre un paisatge solitari. Es camina una estona més fins arribar a uns 200 metres al portell d’entrada de Mortitx, on acaba l’excursió.