FENT CAMÍ
Esports 22/02/2019

La ruta del Pal i el pi de Formentor

Puig situat a la banda septentrional de la península de Formentor, entre el coll de les Fontanelles i la penya de la cova dels Morts

Juanmi Mas
La ruta del Pal I el pi de Formentor

PalmaEl km 11,100 de la carretera del far de Formentor -Ma-2210 (WP-01)- és l’inici de la ruta -prop del pi de la Senyora, que és un dels més grans i emblemàtics de la zona. A la dreta hi ha lloc per a alguns cotxes, i a l’esquerra, el camí que s’ha d’agafar. Al cap de quatre minuts hi ha un rètol en una reixa que informa que es tracta d’una zona de caça major, però convé passar pel garriguer, on no hi ha caçadors (WP-02), que és el camí de carro que mena a les cases Velles de Formentor pel pla de les Arenes i a cala Figuera. Cal posar atenció al desviament (WP-03). Es pot veure una fita, a la dreta, darrere un garballó. Un seguit de monjoies guia per un coster de carritxeres i mates i mena al jaç d’una torrentera.

El coll d’en Burgat

A partir d’aquí el camí guanya altura i apareix a l’esquena el pla de Formentor, amb alguns sementers, com el del Figueral. Amb les darreres grimpades es veu davant el coll d’en Burgat. El coll d’en Burgat és una esplanada que guaita al balç marí. Més a l’esquerra del pas se situa el Forat (WP-04), un esfondrament molt similar que es troba a la serra del Cavall Bernat. Aquest forat també pot ser una sortida, després d’haver recorregut el cingle de Bufaranyes. Ara sí que convé dirigir les passes cap a la fita més elevada d’aquesta ruta. Cal recórrer aquest replà entre garballons, carritxeres, romaní, albons i alguns pins. Des de l’altiplà s’albira la muralla situada a l’avantcim del Pal. Segurament defensiva, com a la talaia Vella de la serra del Cavall Bernat.

En acabar de pujar l’esperó on aixecaren la paret defensiva apareix l’objectiu de l’excursió. Així s’assoleix el cap cimal del Pal (WP-05). Els pollencins també coneixen el Pal com el Galliner. Des del cim del Pal s’albiren perfectament les cases de Formentor. Davallant pel mateix lloc, cal dirigir-se cap al coll.

El Colomer

Per aquí ens acostam a la timba i es pot veure l’illot del Colomer (113 m). Es travessa la collada, on al matí haurà abocat la torrentera, i el camí puja per la baldana de la serra. S’ha de recórrer un llarg replà en direcció al punt més elevat. Cal prendre’s la travessia amb calma, ja que la passa és dificultosa: les mates de càrritx amaguen pedres que podrien fer caure. Un cop al cim del puig de la penya de la cova dels Morts (388 m), un punt clau entre el Pal i el cap de Catalunya, es pot gaudir d’una magnífica vista de tota la serralada. A baix, a la costa, s’albira la punta de les Fonts Salades.Unes fites fan que es pugui anar per la millor passa, que no serà gens fàcil. El pendent és gran. Situats al coll de l’Homo (WP-06), d’esquena a la mar, es pot copsar l’inici del torrent dels Porcs i la zona del Claperàs, on s’estenien el poblat i el santuari talaiòtic les Arenes de Formentor. Des d’aquí es reprèn la ruta pel coster del puig de l’Almangra (328 m) o puig de les Aritges, coster que s’ha de pujar diagonalment.

Cala Figuera

Mentre es baixa, la vista arriba al cap de Formentor, on damunt el darrer promontori s’aixeca el far. Assolim el tirany que baixa del cap de Catalunya. Pel maressar, s’arriba a cala Figuera (WP-08). La cala té dues sortides, una, amb molt de rost, cap a l’aparcament que hi ha prop de les cases de cala Murta, i l’altra és el camí de carro que du a les cases Velles de Formentor, que és la que ens convé agafar per arribar als cotxes.