FENT CAMÍ

Una ruta que arriba al cim del Petit dels Cornadors

En aquesta excursió es puja a un dels dos puigs que dominen el barranc de Biniaraix, denominats els Cornadors. La passejada du fins al cim del Petit dels Cornadors, de 807 metres. Es comença travessant el joliu llogaret de Biniaraix, agregat al municipi de Sóller, molt conegut per ser l’inici d’una de les excursions més conegudes de l’illa: el recorregut a peu del barranc de Biniaraix. Ja en terres d’Escorca es troba primer el pas de na Maria, per on es va a Orient. Es pot desviar el pas momentàniament del camí Vell per visitar la cova de les Alfàbies. Després s’ha de continuar pujant, amb la desafiant imatge de les parets rocoses i abruptes dels Cornadors. Es veu el Cornador Gran (956 m), a l’esquerra, i la cornisa que s’ha de recórrer per arribar al Petit, a la dreta.

Pas de l’Anglès

En aquest coll es troba el perillós pas de l’Anglès. El xaragall de can Ribera baixa violentament. El camí Vell no és tan bell com el nou, el qual ha estat restaurat per l’Escola de Margers de Sóller. Pel xaragall del Verger també es pot baixar al barranc. Pertot arreu apareixen les oliveres i les treballades marjades, tot formant un garrit conjunt, a més de les cases del Barranc: Can Silles, Can Sivella, Ca la Santa i Can Cada Dia. Hi ha un bon nombre de petites casetes de collidors d’olives, espargides per tot el barranc de Biniaraix. Es passa vora un d’aquests petits porxos, de nom curiós: can Pa i Peix. Just passat el porxo, cal desviar el pas pel camí Vell per continuar per un altre recorregut més atrevit encara. Es tracta de l’increïble camí de l’Aladern.

El camí avança penjat a les parets del barranc del torrent de Lofra sobre un llenç de pedres. El camí de l’Aladern continua per l’altra banda del torrent per un arriscat pas, anomenat de les Lloses. A continuació, s’arriba al lloc conegut com el Salt dels Cans.

Salt dels Cans

És el primer desnivell important del torrent. Aquí s’ha de creuar el jaç del torrent. A l’esquerra hi queda el puig des coll del Jou. A la dreta, el puig del Sementer Gran. Se surt del camí que puja al Cornador Gran per envestir la cornisa anomenada cingle de la Font, que recorre els peus d’aquest puig. Passant arran de la font de l’Heura, es recorre una zona inclinada i bastant bruta de vegetació. A continuació, s’han de fer les primeres grimpades per arribar al Cornador Petit. El terreny és força abrupte, per la qual cosa cal anar amb compte. Per a més seguretat, convé instal·lar una corda per arribar al collet on s’inicia el pas de l’Anglès, des d’on es comença la pujada al puig, l’objectiu de l’excursió. Després de gaudir d’un descans al Cornador Petit, convindrà baixar pel mateix camí que s’ha seguit per a la pujada i, tot d’una, girar a la dreta, a la recerca d’una rosseguera. En haver baixat la llarga rosseguera ja es poden veure les cases de Can Canals, i, una mica més avall, hi ha la sortida, per un botador que ens duu a un tirany que acosta al camí de Biniaraix, on es tanca el cercle de l’excursió.