MOTOR
Esports 16/01/2012

Els pilots francesos segueixen regnant al Dakar

França, amb 46 títols, és el país que més cops ha celebrat un Dakar. I dels títols dels pilots francesos, Stéphane Peterhansel és el que més n'ha aixecat: deu, sis en cotxes i quatre en motos.

Nuria García
3 min
Els pilots francesos Cyril Despres (esquerra) i Stéphane Peterhansel s'abracen després de proclamar-se campions.

BARCELONAFa anys que el Dakar no surt de París. Des del 1995, l'inici del ral·li més famós del món va variant el punt de sortida, però tot i això els participants francesos són els més nombrosos de la competició. Enguany eren 133 pilots, és a dir, el 18% del total, i era la nacionalitat més nombrosa. I això s'ha traduït en triomfs. Ahir els francesos Cyril Despres i Stéphane Peterhansel, en motos i cotxes respectivament, van aconseguir el triomf al Dakar i, sumant aquests dos títols, França ja en té 46 en les 33 edicions del Dakar.

El doblet aconseguit pels dos pilots francesos en la categoria de cotxes i de motos és el tretzè en tota la història del Dakar. En els últims anys semblava que aquest domini francès, si més no, s'havia calmat, ja que des del 2007 dos francesos no coincidien en l'esglaó més alt del podi (els protagonistes van ser els mateixos que aquest any, igual que el 2005). De fet, és el primer cop des que el ral·li va mudar-se a l'Amèrica del Sud que dos pilots francesos s'emporten el trofeu amb la imatge del tuareg.

Despres s'imposa a Coma

Un cop finalitzada de l'etapa de dissabte, amb tots els problemes que va tenir Marc Coma, l'únic pilot capaç de fer ombra a Cyril Despres, el francès ho tenia tot de cara per aconseguir un nou triomf, com així ha estat. Tot i que Coma li va retallar temps, la curta especial de 29 quilòmetres, a més d'un segon canvi de motor en la KTM del català (va ser penalitzat per això amb 45 minuts), van fer impossible la remuntada. Així doncs, Despres va guanyar el seu quart Dakar i va igualar els que en la dècada dels 90 Peterhansel va adjudicar-se sobre una Yamaha.

Però per a Despres aquest Dakar no ha estat un camí de roses. "Clarament ha sigut el Dakar més dur dels que he viscut. Dur físicament, però sobretot mentalment. He fet prop de 90 ral·lis a la meva vida i aquest és en el que més he hagut de lluitar", afirmava Despres mentre assaboria el seu triomf. Marc Coma, ressignat, assegurava revenja esportiva per a l'any que ve. "Treballaré molt per guanyar l'any que ve. Com que normalment ens anem rellevant, en teoria em toca a mi!", deia el català.

Peterhansel ja en té 10

Stéphane Peterhansel encara no sabia el que era guanyar el Dakar a Amèrica del Sud. I és que feia cinc anys que el francès no guanyava el ral·li. Però en aquesta edició, tot i que hi ha hagut pilots que li han intentat plantar cara, cap no ha pogut amb la seva superioritat. "És una de les victòries més maques de la meva vida", assegurava el francès, que va ser felicitat pel seu company d'equip, el català Nani Roma.

El pilot de Folgueroles ha aconseguit el 2012 la seva millor classificació des que el 2005 va passar-se als cotxes. Abans de marxar cap a l'Argentina, Roma ja va avisar que com que havia fet pocs quilòmetres al volant del Mini el seu Dakar aniria de menys a més. "En la primera setmana em va faltar una mica de ritme de cursa, però en la segona estem contents de com hem corregut. M'he pogut enfrontar realment amb l'Stéphane i hem tingut un ritme molt bo", afirmava ahir Nani Roma, que afegia: "Si mirem on era fa un any [va haver d'abandonar] i on sóc ara, he d'estar molt satisfet del que he fet i de veure que a la vida si persegueixes les coses i tens passió i ganes tot s'aconsegueix".

Pel que fa a l'últim esglaó del podi de les dues categories, en motos va pujar-hi el portuguès Helder Rodrigues, mentre que el tercer lloc de la categoria de cotxes va ser per al sud-africà Giniel De Villiers, que d'aquesta manera ha evitat que el podi quedés en mans de pilots de l'equip Mini X-Raid, ja que ha relegat Novitskiy al quart lloc.

stats