FENT CAMÍ

La penya Mascorda i la penya del Rafalet

La ruta d’aquesta setmana s’atura a la cova d’en Sion, una cavitat de Pollença propera a la tossa del Corb

Per arribar al punt d’inici de la ruta, cal agafar el camí de Can Bosc, que arranca a l’oratori del Roser Vell i recorre la vall de Colonya, i s’ha de deixar per desviar-se per una camada. Cal començar a caminar pel camp del Pou, entre garrovers, figueres i oliveres fins a arribar al bosc, on es comencen a trobar les primeres mostres de l’activitat productiva a la muntanya.

Deixant a l’esquerra la caseta de Cas Garriguer, convé continuar pujant pel bell mig del bosc d’alzines fins a arribar a una esplanada. A l’esplanada on hi ha el forn hi desemboca la torrentera, que es deixa a l’esquerra per atacar una dura pujada per un coster relliscós de terra amb fullaca d’alzina. Mantenint el torrent a la dreta, s’ha de pujar amb tendència cap a l’esquerra del comellar.

Coll d’en Tibora

Després d’una pujada bastant dura per on s’ha creuat el tàlveg del comellar, cal girar cap a la dreta, on es va suavitzant la pujada. Després de 40 minuts de pujada, apareix la mitgera del coll d’en Tibora, on un botador amb graons de pedra seca facilita passar a l’altra part.

La següent passa és travessar una zona de garriga per un senderó que baixa rost, que s’ha fet de passar-hi gent. Així s’assoleix una pista que baixa cap a les cases de Can Sion. Allà on finalitza el camí carreter es veu un tirany que baixa per la dreta del camí, amb una bona pendent, que acaba morint a la boca de la cavitat, on hi ha l’entrada de la cova de Can Sion.

Cova de Can Sion

L’actual normativa prohibeix entrar a les coves declarades Zona d’Especial Conservació. La cova de Can Sion és una cavitat del terme de Pollença, situada en terrenys de Can Sion, entre la penya Mascorda i la tossa del Corb.

Després de veure les zones permeses de la zona, s’ha de continuar pel camí per arribar a la part més dificil de la ruta. Després d’una estona de dura pujada s’arriba a la carena de la serralada, on es pot veure la tossa del Llamp, la serra de la Coma, el puig Gros de Ternelles...

Continua la ruta, plena de roques, branques i troncs, per arribar a una clariana on es pot veure el cim de la piramidal penya Mascorda. A la dreta hi ha la vall de Sant Miquel. S’encara de manera alineada la carena dels penyals que s’haurà de recórrer per tal d’arribar al pròxim objectiu.

El Castellot

Se segueix la complicada cresta fins a assolir el cim del Castellot, on s’aixeca un jaciment arqueològic. Continua l’excursió cap a la penya Mascorda. Una vegada arribats a aquest punt, s’ha de baixar un desnivell d’uns 200 metres per arribar al coll d’en Jeroni. Aquesta és la darrera passa abans d’encarar el final de la ruta a la penya del Rafalet.

Baixant del puig es passa per les restes del que sembla una antiga muralla. És en aquest punt que s’ha d’anar girant cap al nord per cercar una collada per la qual s’haurà de baixar. Uns primers revolts donen pas a una tirada llarga del camí. Al revolt següent hi ha un conjunt de parets que formen una espècie de corral.

Aquí caldrà deixar el camí per l’esquerra, ja convertit en sender, el qual continua segurament cap a les cases del Rafalet. Es camina en paral·lel fins a una paret seca, que fa falta botar per continuar.

Si es continua baixant s’arriba a un portellet amb una eixa de ferro fermada amb un cordell. Així se surt al final del camí del Rafalet.