DAKAR 2020

Mor el portuguès Paulo Gonçalves durant la setena etapa del ral·li Dakar

El pilot ha tingut un accident mentre disputava el quilòmetre 263 de l'especial d'aquest diumenge

La caravana del Dakar està de dol. Aquest diumenge, durant el transcurs de la setena etapa del ral·li, el portuguès Paulo Gonçalves (Esposende, 5 de febrer del 1979) ha patit un accident que tristament ha acabat amb la seva vida. En el quilòmetre 263 de l'etapa entre Riad i Wadi al-Dawasir, Gonçalves ha caigut i, després de rebre l'avís de l'accident (10.08 del matí) l'helicòpter de l'organització s'ha posat en marxa per arribar al lloc on era el pilot tan sols 8 minuts més tard. Els serveis mèdics han trobat el portuguès inconscient i amb una aturada respiratòria acompanyat per Toby Price. El pilot de KTM, que sortia just darrere del portuguès, ha estat el primer que ha arribat al punt on era Gonçalves i s'ha parat per ajudar-lo. Els metges han intentat reanimar-lo sobre la sorra, sense èxit, i han decidit traslladar-lo en helicòpter a l'hospital de Layla, on han confirmat la notícia de la seva mort.

Gonçalves, de 40 anys, casat i amb dos fills, era un dels veterans del bivac. Feia 13 anys que hi participava i era dels pocs pilots de motos que podia dir que havia disputat el ral·li a l'Àfrica, a l'Amèrica del Sud i ara a l'Aràbia Saudita. "És genial formar part de la història dels tres capítols del Dakar", deia abans de començar, il·lusionat amb el repte que l'esperava. Ell, que sabia el que era viure un Dakar a l'Àfrica en solitari, sense mecànic i dormint en una tenda de campanya, va plorar el 2014, el seu primer any a l'equip oficial d'Honda, quan, al mig del desert, intentava apagar les flames que estaven calcinant la seva moto, conscient que no hi podia fer res i que s'havia de retirar.

A més del somriure, que no perdia mai (ni tan sols després d'haver de canviar el motor de la seva Hero sol al mig del desert, com va passar-li fa uns dies en la tercera etapa), Paulo Speedy Gonçalves era conegut per la seva humilitat i bondat. Disposat sempre a ajudar, encarnava com pocs l'esperit dakarià, tot i no ser l'arquetip del pilot modern, molt més corpulent que ell (només feia 1,68 metres). "Un dels millors del bivac. Un exemple i un dakarià autèntic", deia sobre el portuguès Laia Sanz, amb qui va coincidir a Honda el 2015. Aquest diumenge tots els pilots passegen pel bivac en silenci, amb la mirada perduda, i es mostren consternats per la notícia, alhora que es desfan en elogis a Gonçalves. I no, no és per quedar bé. El portuguès era una de les persones més estimades del bivac, d'aquells que deixen empremta i que sempre seran recordats.

Campió del món de ral·licròs el 2013 i subcampió del Dakar el 2015 –darrere de Marc Coma–, Gonçalves disputava el seu 13è Dakar l'any que s'estrenava amb l'equip Hero Motorsports, representant oficial del fabricant indi de motos Hero. A més del subcampionat del 2015, el portuguès, un dels noms propis d'una cursa que des que hi va debutar tan sols s'havia perdut dos cops per lesió, havia acabat el ral·li tres vegades més en el top10.

Els pilots s'han assabentat de la notícia quan s'aturaven a repostar o quan arribaven al bivac. Allà tot eren silencis. "No sé ni què dir. Em vas cuidar durant tots aquests anys com un germà. Recordo la immensitat d'hores que hem passat sols al desert, cuidant-nos a 100 metres l'un de l'altre”, apuntava Joan Barreda a través de les xarxes socials.

El de Torreblanca va coincidir amb Speedy Gonçalves a l'equip Honda els últims anys (des del 2014 fins a l'any passat) i el coneixia a la perfecció. Igual que José Ignacio Cornejo, amb qui havia compartit equip les dues últimes temporades. "Era una gran persona, sempre somrient", deia el xilè, mentre que Ricky Brabec, l'actual líder de la general de motos, recordava que les motos són "un esport perillós". "La classificació ara mateix no m'importa gens, és secundari. Més enllà de l'esport hi ha la vida", afegia. Marc Coma, amb qui Gonçalves va lluitar pel triomf el 2015, deia que era un dia "trist". "És un preu massa alt el que un de nosaltres ha pagat. Va ser el meu rival, però sempre va ser un cavaller sobre la moto i és el record que me'n queda", ha afegit el d'Avià, que ha explicat que quan ha passat pel costat i ha vist els serveis mèdics ja ha intuït que havia passat alguna cosa greu.

Hernik, l'última víctima

Gonçalves ha estat la 64a víctima mortal al Dakar. D'aquestes 64, 30 eren participants en la prova, i 21 eren pilots de la categoria de motos, els que arrisquen més. Patrick Dodin, en la primera edició, l'any 1979, va ser la primera mort que es va haver de lamentar, mentre que l'última abans de Gonçalves va ser la de Michal Hernik el 2015, que va morir per deshidratació.

Paulo Gonçalves, un amant del Dakar, ha perdut la vida fent el que li agradava més. No s'havia queixat mai de la duresa d'algunes etapes quan alguns rivals havien aixecat la veu contra l'organització. " C'est l'Afrique, patron", deia Thierry Sabine, el creador del Dakar, quan algú es queixava. I sí, això és l'Àfrica, mestre. Avui, lamentablement, una Àfrica una mica més trista que ahir.

Suspesa la vuitena etapa per a les motos i els quads

Arran de la mort de Gonçalves, l'organització del Dakar ha anunciat que suspèn la vuitena etapa, prevista per aquest dilluns per a les categories de motos i quads. "Figura emblemàtica del Dakar, el Paulo era molt respectat entre els pilots més experimentats i admirat per tots, als quals servia d'exemple. Després d'haver-se reunit amb ells, i per acord unànime entre tots els membres de la família motard del Dakar, l'organització ha decidit anul·lar la vuitena etapa de motos i quads per respectar el dolor i el recolliment dels pilots que acaben de perdre a un amic", ha anunciat l'organització. Els cotxes, side by side i camions, per la seva banda, seguiran amb el guió previst, una etapa que consisteix en un bucle de 716 quilòmetres al voltant de Wadi al-Dawasir.

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF