FITA A FITA
Esports 28/08/2020

La Moleta de Pastoritx, la gran talaia llevantina de Valldemossa

Un itinerari per assaborir el paisatge cultural, el patrimoni etnològic i la xarxa de camins públics d’aquest municipi de la Tramuntana

La Moleta de Pastoritx, la gran  Talaia llevantina de Valldemossa

PalmaLa Moleta de Pastoritx, a l’extrem sud de la serra de Son Moragues, és el punt geogràfic per on cada dia el sol desperta la vila. Valldemossa és el municipi de la Tramuntana més visitat pels senderistes. Els seus atractius són infinits, començant per la forta empremta de l’Arxiduc en els seus voltants i acabant per l’inabastable paisatge cultural de l’entorn, el seu patrimoni etnològic i l’extensa xarxa de camins públics.

En aquesta ruta recorrerem la gran talaia llevantina de Valldemossa. El nostre punt de partida és l’estació del bus TIB (L-210; consultau-ne els horaris a tib.org), a la plaça de Campdenàvol.

00’ Des de la mateixa parada del bus dirigim les nostres passes cap a l’interior del poble. El nostre objectiu és la Creu de Baix, als peus de l’església parroquial de Sant Bartomeu. Entram per la plaça Bartomeu Estaràs i avançam per la Via Blanquerna cap al carrer de Uetam (fixau-vos en el número 8, l’emblemàtic hostal Can Marió), el carrer de la Rosa (amb el forn de Can Molines en el número 4, famós per les seves coques de patata) i, finalment, el carrer de la Constitució (popularment, la costa de l’Església). Una baixada ràpida que acaba a la Creu de Baix (dita també Creu Davall del Fossar, per la seva ubicació davall l’antic cementeri, al costat de l’església) 10’, restaurada el 1889.

Som en una important cruïlla. Tot dret per avall, el camí de Palma (carrer de la Rosa) per les Roques Llises. Nosaltres, però, voltam a l’esquerra pel carrer de la Dragonera, camí vell de Valldemossa a Bunyola per Son Verí, Pastoritx, Raixeta i Raixa. L’Ajuntament de Valldemossa inicià la legislatura passada una tasca important de recuperació dels camins públics del municipi.

Continuam la marxa pel carrer de la Rosa entre marjades d’horts. Després d’una primera baixada ràpida, remuntam suaument fins a la carretera 20’. A la dreta de l’entrada del xalet de Can Vallejo, davant nostre, trobam la continuació del camí. Travessam amb precaució la calçada i ens dirigim cap al camí de Cal Mirabò. Es tracta d’un vell camí de ferradura que ha estat condicionat recentment i que ens permetrà connectar amb el camí carreter que uneix sa Coma amb Son Verí. Obviam les dues primeres desviacions a la dreta i prenem la tercera 25’, planera i encaixonada entre paret seca amb un tronc de garrover que, ajagut, fa la forma d’un arc.

35’ Sortim al camí de sa Coma i tombam a la dreta en direcció a Son Verí, ràpidament 40’ arribam al portell de la possessió. Aquí trobam a l’esquerra una desviació de l’antic camí públic que passava per davant les cases, un nou traçat que ens durà a la font de la gruta de Son Verí 50’, dita també d’en Porcell. És una bella construcció del segle XVI, lamentablement en runes des de fa vint anys.

Font de la Gruta

“Al peu d’una abrupta roca coberta d’heura es troba la gruta de Son Verí, amb dos arcs de mig punt a mode d’entrada, un capitell amb la data de 1591 i un frontó coronat pel bust d’una figura humana amb una esfera al cap; en el timpà apareixen el nom de Jesús i un escut d’armes amb mitja lluna; als costats, copes heràldiques amb bolla i botó” (‘Die Balearem’, de l’arxiduc Lluís Salvador). Una esllavissada se l’endugué tota el 2002. De tot allò, només en queda l’escut dels Verí i l’escultura ornamental escampats per en terra, a més de les dues piques de la font.

Seguim el camí en direcció a Pastoritx. Uns metres més endavant sortim a un camí de carro, voltam a l’esquerra i enganxam uns revolts de pujada mentre deixam a la dreta un forn de calç. A partir d’aquí tenim un ascens suau i còmode fins que topam amb la paret que fa partió entre Son Verí i Pastoritx 1h10’. El botador el tenim a l’esquerra de la nostra posició. Passam la paret i ens hi hem de fixar bé perquè a l’esquerra s’inicia un camí de ferradura que, fent ziga-zagues, s’enfila pel serral del Pi cap a la carena de la Moleta de Pastoritx. 1h35’ El senderó ben fitat deixa el rost i s’aplana, gira a l’esquerra i desemboca damunt un rotlo de sitja. Tomba a la dreta i puja per una mena de xaragall fins a travessar un petit ressalt rocós, després del qual ja tenim el cim. Veurem unes fites a la dreta que ens treuen del caminet fins al capcurucull (753m) 1h45’.

Per continuar l’itinerari, sortim del cim direcció nord/nord-est amb el puig del Teix (1.064 m) de cara. Carenejam uns metres fins que el senderó gira bruscament cap a l’esquerra, a l’altura d’un coll de caçador a la dreta. Sortim al camí que puja des de Pastoritx pel comellar d’en Garavat a l’altura d’un rotlo de sitja i una barraqueta 1h55’.

Voltam a la dreta i prosseguim dret fins a trobar una barraca en molt bon estat i, pocs metres més endavant, una bassa 2h10’. Aquí deixam el camí principal i prenem un tirany a l’esquerra que en un parell de minuts ens durà a la paret que fa partió entre Pastoritx i sa Coma. 2h15’ Deixam enrere el pla de sa Moleta i seguim el caminoi que ens guiarà de baixada per dins l’alzinar fins a un forn de calç, a l’altura del pla dels Xots, passada la paret, a la nostra dreta 2h25’.

Sortim del bosc i entram a l’antic oliverar. Prenem una pista que gira a la dreta. Continuam i enganxam una drecera que ens estalvia una petita voltera. Tot seguit ve una bifurcació 2h30’, tombam a la dreta i baixam fins a unir-nos al camí que per la dreta ens arriba del bosc dels Cairats 2h40’. Giram a l’esquerra i passam per devora la font de na Ropit 2h45’, en una eixampla a l’esquerra del camí.

Font de na Ropit

“En la caseta hi ha les restes de quatre dipòsits de fibra ciment que en el seu moment emmagatzemaven l’aigua. Volem apuntar que l’aigua d’aquesta font es va arribar a envasar (entre els anys 1930 i 1950 més o manco) en ampolles de vidre degudament etiquetades i es va comercialitzar a petita escala durant algun temps. Tenia fama de fina i fresca” (‘Fonts a Mallorca’, d’Andreu Morell).

Passada la font deixam a la dreta el camí que arriba a Valldemossa per Son Gual i prosseguim en direcció a sa Coma 3h00’. Sortim per un portellet de fusta just davant del pi de sa Coma. Inclòs en el Catàleg d’arbres singulars de les Illes Balears, és l’exemplar més alt registrat fins ara a l’Arxipèlag: 17 metres d’alt i un perímetre de soca de més de 4 metres.

Passam per davant les cases i camí avall arribam a la carretera (Ma-1110) 3h10’. Ens dirigim a la vila per un passeig per a vianants a la dreta de la calçada. Allà on acaba, travessam la carretera i baixam unes escales a l’altura de Can Racó. Pel camí vell de sa Coma arribam a la plaça de na Búger 3h20’, i pel carrer del mateix nom enfilam coster amunt fins a la plaça Pública. Acabam de travessar el poble fins a la parada del bus TIB 3h30’.