Esports 14/01/2022

La gran fesa de la Mola de na Costitxa, l’embruix dels boscos de Son Nét

Un recorregut pels voltants de Puigpunyent que ens acosta al paisatge humà i a l’entorn natural d’aquesta vila de la serra de Tramuntana

La ruta del cap de setmana.

PalmaAquesta ruta transita per una zona històricament oblidada per les guies de senderisme, però que els investigadors històrics Just Hernàndez i Tomàs Vibot redescobriren en el llibre Son Nét, de la col·lecció ‘Puigpunyent pam a pam, segle a segle’, una excel·lent tasca d’investigació històrica i de recerca toponímica editada el 2004 per l’Ajuntament d’aquesta vila de la serra de Tramuntana.

L’itinerari ens durà a voltar per terres de Son Fortesa i Son Nét, aquesta darrera és la que donarà origen al poble de Puigpunyent, fins a la gran fesa de la Mola de na Costitxa, nom documentat en el segle XVIII i que prové de l’antiga Rota de na Costitxa. El nostre punt de partida se situa, com sempre, a la parada de bus, al carrer de la Vela.

[00 min] Ens posam en marxa des de la mateixa parada del bus TIB de Puigpunyent (L-140), rere la biblioteca municipal, al carrer de la Vela, pel carrer Major en direcció a la sortida del poble cap al coll del Grau (oest). A poc a poc, a la nostra dreta, hi trobam el nucli de cases que forma el barri del Serral. A mitjan recorregut, el carrer Major muda el nom pel de Nova Carretera d’Estellencs. Al final [10 min], la via tomba a l’esquerra per davant l’antic casal de Ca les Monges.

Deixam enrere la vila i a la dreta la carretera que se’n va a Esporles pel coll del Grau (Ma-1101), juntament amb el tradicional Garrover de les sabates, per continuar tot dret pel camí vell d’Estellencs cap a les cases de Son Fortesa. Després de passar un collet entre els puigs de na Fàtima, a la dreta, i d’en Pinyó, a l’esquerra, als peus del qual podem veure el Graner del Delme, passam un extens gual per on travessa el torrent del Salt, tributari de la Riera.

Molt a prop de les cases de Son Fortesa [35 min], els indicadors ens treuen del camí asfaltat i ens menen cap a la via que tradicionalment unia Puigpunyent i Estellencs. Després d’uns revolts de pujada, assolim una recta llarga que apunta cap a les cases de la Muntanya (oest/nord-oest), encara no visibles, rere les quals sobresurt el puig punyent de Galatzó. [45 min] A l’esquerra, dins el comellar, el safareig que arreplegava les aigües de les fonts de l’Arreplegada, de l’Aritja i de l’Albelló, i la peanya que antigament sustentava la creu en record de l’ermità Josep de Sant Antoni, mort accidentalment allà mateix el 1740.

Travessam una ampla esplanada, a la dreta de la qual tenim una antiga teulera i part de la síquia de la font de l’Albelló. A l’esquerra, ja contemplam els penyals de la mola de na Costitxa. El camí que seguim envolta les cases, sense tocar-les, fins a arribar a una bifurcació [1 h 00 min]. Deixam a la dreta la continuació del camí principal i continuam pel que tenim davant nostre, que gira a l’esquerra per darrere les cases fins a una nova bifurcació, on voltam a la dreta cap al collet del comellar de les Someres [1 h 10 min].

Descendim pel camí que solca l’interior del comellar de les Someres fins que se’ns apareix, a la nostra esquerra, l’inici d’una torrentera [1 h 20 min] que baixa cap als horts de la Coma. La seguim fins a topar-nos amb la paret que fa partió entre Son Fortesa i Son Nét [1 h 30 min], la botam i seguim uns metres curs a baix. Desgrimpam dos petits salts, molt fàcils i de molt escàs desnivell, i tot d’una sortim del llit del torrent pel costat esquerre [1 h 35 min] i ens dirigim entre les alzines cap a una escalonada molt evident que trobam als peus del penyal. És el pas de na Costitxa: un mur de paret seca que ens facilita el pas per una escalonada picada a la roca.

En sortir del pas seguim unes fites que en direcció nord-est ens duran fins a un rotlo de sitja [1 h 40 min]. A partir d’aquí, i sense perdre altura, giram direcció sud-est, vorejant el coster sota els penyals que guaiten damunt la Coma. Avançam per un tirany que descriu suaus pujades i baixades. Passam per devora una balma petita i tot d’una trobam a la dreta un penyalot [1 h 45 min] que ens brinda una bella panoràmica del Galatzó. Continuam endavant, sense deixar el tirany, que ara ens duu cap a una canal ben accessible que tenim a l’esquerra. A la sortida, les fites ens duen cap a una sitja i una barraqueta, darrere les quals tenim la gran fesa de la Mola de na Costitxa [1 h 55 min]. Per entrar-hi, ens desplaçarem fins a l’extrem inferior d’aquesta monumental encletxa.

Continuam la marxa des la part alta de la fesa, des d’on travessam a l’altre costat per un gual condicionat amb un marge de poca altura. Seguim les fites (nord/nord-est) per un tirany que travessa un antic ranxo de carboner. És un tram planer que no abandonam fins a topar de front amb una paret amitgera –les Moletes– [2 h 05 min]. Giram a la dreta i ens enganxam al caminet que discorre paral·lel a aquesta en sentit de descens (nord-est/est).

Arribam a un replà –coll d’en Verola– [2 h 10 min] on unes fites semblen indicar-nos un canvi de sentit cap a l’esquerra, però nosaltres continuam tot dret (sud) i uns metres més endavant en trobam de noves que ens menen per un senderó que baixa serpentejant entre ranxos, per un coster anomenat les Pedreres. Topam de bell nou amb la paret que hem deixat abans a la nostra esquerra [2 h 25 min] i la travessam per un portell sense barrera. Voltam a la dreta i continuam el descens per l’indret conegut com la Serra, una senda de caçadors de filats en coll que no deixarem fins a arribar al coll dels Senyors [2 h 40 min].

Voltam a l’esquerra, per davant la barraca que tenim a pocs metres i continuam la marxa per un vial asfaltat. Passam una primera cruïlla, on giram a la dreta i acabam de baixar fins a la següent cruïlla [2 h 55 min]. Tombam a l’esquerra, paral·lels al torrent, que arreplega les aigües de la vall de la Granada i la Coma, i un hort de tarongers que ens queden a la dreta. Passat el portell del Molí Nou, sortim del vial asfaltat per la dreta i entram en el torrent, que seguirem curs a baix per un tirany només viable quan el torrent du poca o gens d’aigua. Arribarem a una mena d’entreforc –la Resclosa– [3 h 05 min], on el nostre torrent, dins terres de Son Nét, s’ajunta amb el que baixa del Salt, dins Son Fortesa, i deriva les aigües per una síquia cap al Molí de Son Nét. Un poc més a baix s’ajunten amb el de Conques i junts formen el torrent de la Riera.

Sortim d’aquest indret per la canal abans esmentada que per un pas estret ens durà fins al carrer de la Vinya, i d’aquí al carrer del Molí, que ja no deixarem fins a entrar dins el poble per darrere la biblioteca municipal i l’Ajuntament, on finalitza la nostra ruta [3 h 25 min].