FENT CAMÍ

Els miradors de l’Arxiduc a Valldemossa

Una ruta per diferents indrets, berenadors, camins, capelles, coves, pedrissos, ponts i altres elements relacionats amb l’arxiduc Lluís Salvador

Aquest itinerari comença a Ca Madò Pilla, l’antiga hostatgeria avui convertida en l’hotel El Encinar, a la carretera Valldemossa-Deià. Es comença a caminar pel camí de la Muntanya, que és el més conegut dels camins que va fer construir l’Arxiduc.

Mirador dels Tudons

Del mirador dels Tudons parteix un tirany per dins l’alzinar sempre verd i cobert de molsa, en direcció sud, que du a la capella del puig del Verger. Cal continuar per la solitud del bosc, per un camí que puja cap a les Ermites Velles. Es pot sortir del recinte de les Ermites Velles per aquesta bretxa oberta a la paret, per on passa el camí.

Mirador del Pla dels Ermitans

Cal passar pel costat del mirador del Pla dels Ermitans. La ruta de l’Arxiduc continua pel camí de la Muntanya fins que ens desviam a l’esquerra, per un tirany poc definit que du a la cova del Beat Ramon. Convé deixar la cova per un camí escalonat en direcció a la casa de l’Eura i, després, a la carretera. Ara cal desfer les passes cap a la sortida de Ca na Biela. S’arriba a la carretera i es passa per la font principal de Miramar, la font Coberta. Cal caminar uns minuts en direcció a Ca Madò Pilla -hotel El Encinar. Prop de l’aparcament de l’hotel cal desviar-se a mà dreta per una escala, l’accés a la qual està prohibit i avisa del perill, ja que el terra del caminoi és inestable.

Mirador de les Pites i del Niu Corb

El camí de la Torre condueix primer cap a la talaia de Son Galceran, que li dona nom, fins a la torre, i el mirador de les Pites, que avui resta tancat per la propietat. Per aquest camí, en direcció nord, s’arriba al mirador del Niu del Corb. Des del mirador es domina el tram de costa comprès entre la platja del Guix i l’Estaca. Realment és un mirador molt espectacular. Per un bell caminet, per l’oliverar de Miramar, es pot anar cap al mirador de la Ferradura.

Mirador de la Ferradura

Està situat al començament del camí del Guix. D’allà partia també el camí del Barranc, que anava de Miramar a Son Marroig. Des d’aquest mirador es gaudeix d’una magnífica vista de na Foradada. Des del mirador de la Ferradura, es pot tornar enrere per les coves de Ponent i, des d’allà, baixar pel camí nou de l’Estaca.

Mirador del Creuer

Es tracta d’una petita torre massissa, d’estil rústic. Hi ha una escala al centre d’un dels costats que puja a la plataforma superior per l’interior de la torre.

Mirador del Figueral

Molt a prop d’allà hi podem trobar el Mirador del Figueral. Va rebre aquest nom perquè des d’aquest mirador es domina la rota de les Figueres, al costat del camí de les Vinyes. L’excursionista continuarà baixant pel camí Nou de l’Estaca, arribarà al camí de les Vinyes i prendrà cap a la dreta fins que trobi el desviament que el conduirà al caló de l’Estaca. Comença la pujada cap a la carretera pel camí de la Barrera de la Marina, popularment camí Vell de l’Estaca. És el camí emprat pels pescadors de Valldemossa per anar fins al caló de l’Estaca, on tenien les barques. El camí de la Barrera de la Marina comença vora el portell d’entrada a les cases de les Ànimes. Un cop a la carretera, cal dirigir-se cap al punt d’inici de l’excursió, a la zona de Ca Madò Pilla.