FENT CAMÍ
Esports 24/05/2019

Volta pel pas d’en Freniche i el pas de n’Arbona

Aquesta ruta, que passa pels termes municipals de Selva i Escorca, enllaça el bosc de Massanella amb el camí de la font de l’Avenc

Ara Balears
Volta pel pas d’en Freniche
 I el pas de n’Arbona

PalmaL’objectiu d’aquesta sortida és fer el pas d’en Freniche, al bosc de Massanella, un pas retrobat per un excursionista, el qual permet superar un cingle i enllaçar el bosc amb el camí de la font de l’Avenc. La ruta passa pels termes municipals de Selva i Escorca.

El punt d’inici és a l’àrea recreativa de la Coveta Negra (274 m), al costat de la carretera d’Inca a Lluc, al km 10,1. Allà es poden deixar els cotxes. Es comença pel jaç del torrent de la Coveta Negra i s’avança pel camí del comellar de la Coveta Negra, un camí carreter.

Puig del Grau

S’ha de deixar el camí principal per agafar el camí antic. A la pròxima cruïlla s’ha de girar a l’esquerra i es continua per aquest camí de carro. Convé estar atents, ja que s’ha de deixar el camí cap a la dreta per un tirany fitat que puja i arriba al pas de n’Arbona i a les terres de Comafreda, ja dins el terme d’Escorca.

Ja s’ha guanyat altitud i davant hi ha el puig del Grau o de la Regana (867 m). Després d’uns 25 minuts de pujar uns 220 metres de desnivell, s’han de superar dues rústiques parets seques al pas de n’Arbona. Després del pas, el tirany va baixant a la llera del torrent de la Coveta Negra.

Coll de Mancor

S’ha de seguir el jaç del torrent, l’objectiu és el coll de Mancor. Quan s’ha creuat la línia divisòria entre termes, es deixa enrere el de Selva i s’entra al d’Escorca. Llavors la marxa continua per la finca de Comafreda, que connecta amb el camí de Mancor a Lluc, el qual passa per un bucòlic bosc.

Tot d’una s’arriba al coll de Mancor (813 m), conegut pel nom de coll del Pilons o de la Línia. Just al coll s’inicia el camí del puig de Massanella i s’haurà de continuar pel camí carreter que mena a Mancor. L’ascensió continua per una rosseguera i s’arriba a la base dels penyals, una paret que barra el pas, només superable passant per una estreta cornisa. Aquest camí s’anomena pas d’en Freniche.

Camí de la font de l’Avenc

Un cop passada la cornisa, es pot veure la sortida del pas a l’esquerra, al costat d’unes alzines. Superat el pas, s’ha d’avançar per un terreny costerut, força dificultós, de roques rompudes i inestables. Es guanya altitud i l’efecte de profunditat augmenta, enrere queda la sortida del pas. De seguida s’arriba als 1.000 metres d’altitud i apareix el puig de n’Ali (1.038 m).

En aquest punt, a cada canvi de llaçada del camí es muda de panorama. A l’est destaquen el puig del Grau (865 m) i el Caragoler del Guix (906-861 m). A la dreta del puig del Grau hi ha el pas de n’Arbona, pel qual s’ha pujat i per on ara s’ha de baixar. S’ha de cercar el camí de la font de l’Avenc per baixar al coll de Mancor, on es tanca el cercle d’aquesta travessia pels costers sud-est del puig de Massanella. A partir d’aquí només cal desfer les passes fetes, tornar a fer el pas de n’Arbona i el camí de la Coveta Negra i arribar al punt de partida.