Esports 25/12/2020

La vall de Lluc, aromes d’història, devoció, bregues i miracles

Ruta pels voltants del santuari a través dels vells camins que durant segles han connectat viles i possessions amb el ‘bosc sagrat’

x

PalmaEn aquesta ruta farem una caminada llarga que ens permetrà conèixer els principals punts d’interès de la vall de Lluc, des del coll de la Batalla fins al coll Pelat, passant per la font Coberta, el santuari de Lluc i les finques públiques de Menut, Binifaldó i Son Amer. Tot plegat, un itinerari on la història i la llegenda van de la mà: bandejats de Canamunt al grau de Lluc, la troballa de la Mare de Déu, ermitans als ombrívols i aïllats alzinars de Son Amer, la roca del Camell i el carst de Lluc, el camí vell de Caimari a Lluc i de Lluc a Pollença... Un enfilall d’històries i anècdotes que fiten la nostra ruta.

[00 min] Des de la parada del bus TIB (L-330) del coll de la Batalla ens dirigim cap a Lluc. En travessar la cruïlla de les carreteres a Sóller i Pollença (Ma-10) i a Inca (Ma-2130), a l’altura de la urbanització del Guix, abandonam el GR-222 (refugi de Son Amer) i seguim l’indicador que ens assenyala el camí vell de Lluc. Des del seus orígens medievals, aquest camí resta perfumat d’història, devoció, bregues i miracles. El grau de Lluc, sobre el qual s’aixecà a final del XIX el pont actual, fou on el 1618 caigué derrotada la ‘colla de Selva’ -bàndol de Canamunt-, i els seus membres foren empresonats i executats.

[20 min] Arribam a la font Coberta, dita així perquè després de la reforma de 1890 es va tapar amb una volta, avui desapareguda. Abans, la mateixa font apareix documentada com a font del Pi o font dels Polls. Des del 1344, quan Francesc sa Coma, gran benefactor de Lluc, la cedeix al santuari, la seva aigua ha satisfet les necessitats dels pelegrins i ha proveït des d’antic el santuari, l’hostatgeria i, en conjunt, els habitants de la zona.

Just al costat dret de la font hi trobam la sortida del GR-221 cap al refugi Tossals Verds pel camí de les voltes d’en Galileu. Nosaltres continuam baixant cap a l’interior del santuari de Lluc, vorejant l’esplanada de l’aparcament. A mesura que ens hi acostam, val la pena que parem atenció a dues creus de pedra del conjunt de set que representen els goigs de Maria. Es bastiren a començament del segle XV com a fites espirituals del camí.

Un cop situats a la plaça dels Pelegrins [30 min], davant la porta principal del santuari, tombam a la dreta, passam per davall les arcades -els porxos de Lluc- i sortim del recinte pel camí vell de Lluc a Pollença, entre l’Escolania i l’Acolliment. Abans d’arribar a la carretera nova, [35 min] trobam indicadors de la carretera vella que passa per Menut i Binifaldó, i que acaba al refugi del Pont Romà, a Pollença. Travessam unes velles i rònegues instal·lacions poliesportives, deixam a l’esquerra el pontet de fusta que connecta amb el camí del Camell i de la cometa dels Morts i continuam tot dret pel camí Reial, ample i de terra, que, després d’una bona caminada i quatre revolts, al final ens deixa sobre l’Ma-10 [1h 00 min], a l’altura de Menut.

Travessam la carretera i seguim els indicadors que ens duran fins al camí asfaltat que connecta amb Menut i Binifaldó. Poc abans de les primeres cases [1h 05 min], a l’altura d’un forn de calç restaurat, ubicat a la nostra esquerra, veurem a la dreta un caminet, envoltat de xiprers, al final del qual trobam la creu de Menut. Datada entre els segles XV i XVI, s’aixeca sobre un pedestal circular assentat sobre una escalonada tallada a la roca. En el capitell ressaltava la figura d’un ca en representació de la família Cànoves, que el segle XVII cedí la propietat al santuari de Lluc.

Deixam a la dreta les cases de Menut [1h 10 min], entram dins la finca pública de Binifaldó i continuam la marxa pel camí pel camí vell entre Lluc i Pollença, asfaltat arran de l’explotació de la font del Predregaret -embotelladora de l’aigua de Binifaldó, activa des dels anys 50, que tancà l’any 2008 per fallida de l’empresa. Entre alguns revolts d’aquesta carretereta encara són visibles les restes del camí de ferradura que transitava per l’interior d’un frondós alzinar que unia aquestes dues antigues alqueries islàmiques, Monut i Beni-Haldun.

[1h 40 min] Arribam a les cases de Binifaldó, deixam a l’esquerra la continuació del camí vell de Pollença i continuam en direcció al coll del Pedregaret. Passam per davant les cases, actualment un refugi gestionat pel Servei d’Espais Naturals, competent en la gestió i la conservació dels espais naturals protegits de les Illes Balears.

Per arribar al coll del Pedregaret tenim dues opcions: la primera, més senzilla, seguir la carretera asfaltada; la segona, més orientativa, consisteix a anar a cercar un vell camí de carro -encara ara perceptible- que discorre per l’interior del comellar, a la dreta. Tanmateix, uns i altres ens trobam a dalt, al coll [1h 50 min], des d’on s’inicia el camí de pujada al puig Tomir (1.083 m), a l’esquerra. Nosaltres travessam el portell d’accés al bosc Gran i tot d’un giram a la dreta per un vell tirany que, senyalitzat com a GR-221, ens durà fins al coll del Bosc Gran [2h 15 min] pel vessant est de la moleta de Binifaldó (837 m). A l’esquerra tenim la serra d’en Massot, que discorre perpendicular a la veïna vall d’Alcanella.

Cinc minuts després [2h 20 min], arribam al coll Pelat, on trobam indicadors cap a Menut, a la dreta, i al refugi de Son Amer, tot dret, per on continuam. Uns metres més endavant ens trobam amb una paret que fa partió entre Menut i Son Amer. Un botador de fusta ens permet passar-la i iniciar la baixada cap a l’ermita i el refugi de Son Amer. Primer, farem una aturada al mirador del Centenari del Foment del Turisme (1905-2005) [2h 25 min]. S’hi accedeix per un camí ample i planer -senyalitzat- que trobam a la dreta poc després d’haver passat la paret.

Ermita de Son Amer

Abandonam el mirador i continuam baixant per la pista de terra. Trobam a la dreta la desviació cap a l’ermita de Son Amer [2 h 35 min], del segle XVII i restaurada pel Consell de Mallorca el 2006. Ràpidament sortim del bosc i entram dins els sementers de la finca pública. Ens topam de cara amb dues referències ben clares, el puig d’en Galileu ocupant el fons de l’escenari i, sobre un turonet a la dreta, el refugi de Son Amer.

Els indicadors ens duen fins a un portellet per on travessam la carretera i entram dins l’aparcament del refugi. [2h 55 min] Deixam les cases de Son Amer a la dreta i continuam en direcció a Caimari (GR-222 Artà-Lluc). Aquest ja és el darrer tram de ruta fins a tancar el nostre circuit al coll de la Batalla [3 h 10 min].