Esports 29/04/2022

Puig de So na Vidala, atalaiats sobre els pregons comellars andritxols

Itinerari pel sector de ponent de la serra de Tramuntana que ens permet viure i sentir paisatges marginals d’una gran bellesa

La ruta de la setmana.

PalmaEn aquesta ruta, intensa però no massa llarga, ens enfilam dalt d’un puig que forma part d’aquest paisatge marginal de la geografia mallorquina. Un espai natural del sector de ponent de la serra de Tramuntana, caracteritzat per la gran quantitat de petits i pregons comellars d’una gran i especial bellesa. El puig de So na Vidala s’eleva sobre un laberint de camins rurals i pistes forestals on les petites rotes i els horts han donat pas a noves construccions d’ús residencial. El punt d’inici de la ruta el trobam a la parada del bus TIB (L-101, L-121 i L-122) a la sortida d’Andratx cap al port per l’Ma-10.

[00 min] Ens posam a caminar des de la parada del bus i retrocedim uns metres per l’Ma-10 en direcció a la rotonda d’entrada a Andratx. Tot d’una, giram a l’esquerra pel carrer del Metge Gaspar Pujol. El recorrerem fins al final, gairebé a tocar la part antiga de la vila, per darrere l’antic ajuntament (La Cúria), avui convertit en biblioteca municipal. Giram a l’esquerra pel carrer de Pere A. Pujol i continuam tot dret cap als afores del poble en direcció a s’Arracó pels carrers de la Llibertat i la Font de la Vila.

Poc abans d’abandonar la trama urbana, giram a la dreta pel carrer de Barcelona [15 min]. A pocs metres del punt esmentat, a l’esquerra del vial principal, trobam els plafons informatius de l’Ajuntament d’Andratx sobre la ruta de ses Comes. I un poc més endavant, la font de la Vila. Just darrere s’alcen les cases de la Font, una antiga alqueria islàmica el nom de la qual fou Lain (derivat d’Ain, que significa ‘font’). Avançam costa amunt pel carrer de Barcelona. Allà on s’acaben les cases s’inicia el camí de la Coma Freda. A l’esquerra, per damunt del comellar solcat pel torrent de la Font de la Vila, podem veure els penyals del puig de la Font (227 m). [30 min] Abandonam l’itinerari senyalitzat i prenem el camí de So na Vidala, que tenim a la nostra esquerra. Creuam el torrent de la Coma Freda per un pont, on localitzarem un element força interessant a l’altra banda: el molí d’aigua de Can Toni Pau. Cinc minuts després, arribam a una segona bifurcació. Deixam a l’esquerra el camí de So na Vidala que connecta amb el Badaluc, per on tancarem el circuit de tornada, i continuam tot dret pel camí de la font d’en Xina.

Mentre anam guanyant altura progressivament per un camí asfaltat, podem contemplar, a la dreta, la serra de Son Ensenyat. El puig Cornador (295 m), a la dreta, i el puig de les Dones (371 m), a l’esquerra, fiten aquesta serreta de cap a cap. Pels seus pendissos discorren els darrers quilòmetres de l’Ma-10, ben visible des de la nostra posició. [1 h 00 min] Travessam una mena de collet (Can Panxeta) i descendim un poc fins a una nova bifurcació, a partir de la qual continuam tot dret pel camí del Torrent del Pont.

El molí d'aigua de Can Toni.

[1 h 05 min] Arribam a les cases de la Font de la Murtera. En creuar un torrentó tributari del torrent de la Font de la Vila, el camí perd l’asfalt i esdevé una pista forestal. Tot seguit ens vindran dues bifurcacions: a la primera, giram a l’esquerra, amb el puig de So na Vidala ben de cara; a la segona, cap a la dreta, que ens acostarà als pendissos que s’enfilen cap al penyalar. Des d’aquí ja tenim a la vista el coll de la Gramola, per on creua l’Ma-10 i, per sobre d’ell, la Moleta de l’Esclop.

Així arribam a un collet [1 h 25 min], a pocs metres d’un portell, on la pista canvia de vessant i baixa cap a Can Cabrit. Aquí abandonam el camí, giram a l’esquerra (sud) i, seguint les fites, iniciam l’ascens al puig de So na Vidala. No és un tram llarg ni complicat, però sí ben rost i pedregós, amb un tirany que de tot d’una ressegueix la línia del penyalar, a la nostra esquerra. Per damunt la carena, arribarem al cim del puig de So na Vidala (422 m), coronat per una vella i malmesa caseta de vigilància forestal [1 h 45 min]. Les vistes són magnífiques, especialment de la vila d’Andratx (custodiada pel puig de la Garrafa), de s’Arracó i també d’una part de l’illa de la Dragonera.

Per a la baixada, des del mateix cim ens orientam cap a ponent (sud-oest /oest), de cara al port d’Andratx, i anam descendint per la carena, ampla i segura en forma d’esquena d’ase. Trobarem restes d’antics marges que en alguns casos delaten la presència d’un vell camí, probablement de ferradura. [2 h 00 min] Ens situam sobre una mena de collet, a la dreta del qual i coster avall divisam una pista de terra. Ens decantam cap a la dreta i iniciam un descens en diagonal seguint restes de tiranys oberts pels caçadors i les cabres. El coster és una miqueta rost i brut de carritxeres i garballons, com en general tota la muntanya, molt castigada pels continus incendis que han afectat aquella àrea de l’illa de Mallorca. Ens orientam per la presència d’un xalet (sud / sud-oest) i alguna fita que anirem trobant de manera dispersa.

Son Pujol

[2 h 25 min] Assolim la pista de terra, que seguirem en sentit de baixada (sud-est / sud). Aviat surt l’asfalt i en poc temps arribam a una bifurcació important. [2 h 35 min] El camí de l’esquerra ens serviria per escurçar la tornada, si ja estam molt cansats. De moment, voltam a la dreta i continuam baixant fins a Son Pujol, una de les possessions més grans de la contrada. Les cases són del 1850 i avui dia es troben condicionades com a hotel/residència. El camí de terra descriu uns revolts de baixada fins a l’interior del comellar. [2 h 35 min] Just en tocar aquest punt, que el camí gira a la dreta i remunta, nosaltres voltam a l’esquerra (sud-est) i prenem un tirany que de tot d’una traça una línia pel centre de la coma. A poc a poc es decanta cap a la dreta i deixa a l’esquerra espai per a l’estreta i boscosa fondalada per on discorre l’abrupta torrentera. Som al camí del Badaluc.

[2 h 45 min] Topam amb una bifurcació, giram a l’esquerra i acabam de baixar fins a l’interior de la coma. Creuam la torrentera i pujam fins a un conjunt de dos xalets (Sa Font Roja i Can Blanc). Tornam a recuperar l’asfalt i a partir d’ara el camí no es deixa fins a ajuntar-nos amb el camí de la font d’en Xina, on tancam el circuit [3 h 05 min]. Arribats en aquest punt hem d’anar desfent passes fins a arribar a la vila pel camí de la Coma Freda i el carrer de Barcelona, que ens abocaran a l’entrada del camí que uneix s’Arracó i Andratx. Finalitzam la ruta en el mateix punt on l’hem iniciada, a la parada del bus TIB a la sortida de la vila en direcció al port [3 h 35 min].