FITA A FITA
Esports 04/09/2020

Els camins de la vall de Sóller, fent passes per un laberint de pedra en sec

Un itinerari circular i variat entre Sóller i Fornalutx pels colls d’en Borrassà i d’en Marquès i el llogaret medieval de Binibassí

Els camins de la vall de Sóller, fent passes per un laberint de pedra en sec

PalmaTornam a la vall de Sóller per sumar una perspectiva més dels seus valors naturals i culturals a través de vells camins de ferradura que la travessen d’un costat a l’altre i que esdevenen un autèntic laberint de pedra en sec. Un itinerari que ens durà del centre de la vila fins a Fornalutx, passant per l’Horta i els colls d’en Borrassà i d’en Marquès, entre altres punts d’interès. Finalment, tancarem el circuit tornant a Sóller per Binibassí.

Curiosament, la primera part de l’itinerari visita ‘llocs sagrats’ de la resistència sollerica a l’atac pirata del dia de Sant Ponç de 1561. L’intent d’invasió dirigit pel temut Otxalí, al capdavant de prop de dos milers d’homes amb l’objectiu de saquejar la vall i aconseguir un bon grapat d’esclaus. Sortosament, la serenitat del sergent Soler i del capità Angelats i la manca de coordinació dels invasors (que només pensaven en les dones i riqueses) foren els dos autèntics pilars de la victòria que es commemora durant el Firó, el segon dilluns del mes de maig.

00’ Iniciam la caminada des de la mateixa plaça de la Constitució, entre la Casa de la Vila i l’església de Sant Bartomeu. Travessam la via del tramvia i pel carrer de Bauçà -a la nostra esquerra- ens dirigim cap al carrer de la Mar -primera desviació a la dreta- 05’. Seguirem aquest vial fins al final, a l’altura del pont d’en Barona 25’ -a la nostra dreta-, indret emblemàtic en la lluita aferrissada dels sollerics contra els pirates d’Otxalí el maig de 1561, dia de Sant Ponç (www.pagesosfiro.com).

Travessam el pont i tot d’una voltam a la dreta pel camí d’en Bou per enllaçar amb el camí de la Figuera, a l’esquerra 30’, que ens durà cap a l’Horta. Passarem per davant la seva església 40’ i arribarem a la Ma-10, a l’altura del camí de Can Tamany i Son Llampaies 45’. Creuam la carretera i, seguint els indicadors de fusta, fem passes en direcció a les cases on les germanes Francesca i Catalina Casesnoves, les Valentes Dones de Can Tamany, rebutjaren amb decisió l’atac enemic fa quatre-cents cinquanta-nou anys. 55’ Unes plaques commemoratives de diferents aniversaris del maig de 1561 recorden la gesta heroica, perquè “elles també hi eren”, a la lluita.

Continuam fent camí, ara en direcció al coll d’en Borrassà. Empedrat i estret a trams, el nostre camí puja suaument entre alzines. Si giram la ullada cap enrere gaudirem d’una primera visió de la vall de Sóller, amb el puig de Lofra, els Cornadors i la serra d’Alfàbia dominant l’amplitud del paisatge. Un tram planer, amb oliveres a l’esquerra, als peus del puig de la Mola (162 m) ens indica la proximitat del coll d’en Borrassà. Tot seguit deixam a l’esquerra la continuació del camí que baixa directament al port 1h05’ i continuam dret en direcció a la Figuera. Uns minuts després trobarem nous indicadors en un enclavament important.

Situats a la cruïlla 1h10’, giram a la dreta, atenent els indicadors que assenyalen Sóller i Fornalutx a devers dues hores de camí. Es tracta d’un traçat recent que aprofitant velles camades entre oliverars ens conduirà fins al coll d’en Marquès 1h35’. Alguns historiadors assenyalen que quan a la invasió de 1561, els pirates que havien desembarcat a ses Puntes, arribats al coll de s’Illa, es dividiren en dos grups, uns anirien pel coll d’en Borrassà i altres pel coll d’en Marquès, per sorprendre des de dos fronts diferents els sollerics.

Fet aquest nou apunt històric al voltant dels fets que commemora el Firó, deixam la carretera de la Figuera i, des del mateix coll, voltam a l’esquerra per continuar la nostra caminada en direcció a Fornalutx per un dels vells camins que connectaven les diverses possessions de la vall. Alguns trams més rosts que els altres, d’altres més planers i còmodes, tot plegat una caminada que ens permet assaborir l’estat de conservació dels antics camins de ferradura que transiten per tota aquesta contrada.

Travessam el camí Vell de Bàlitx 1h55’ i deu minuts més tard la Costa d’en Flassada i el camí de la Capelleta fins que la nostra ruta ens retorni en suau descens a la Ma-10 2h20’, a menys d’un centenar de metres de la desviació a Fornalutx, a la nostra esquerra. Cap allà ens dirigim; aviat ens ajuntam amb el camí de la Costa d’en Nicó. Entrarem dins Fornalutx per la Bisbala 2h35’; uns mestres després, a la dreta, trobam unes escales que connecten amb el carrer Joan Albertí, per on sortirem de la vila en direcció a Binibassí (sud-oest). Deixarem primer a la dreta el poliesportiu Sa Rutlana i després a l’esquerra el cementeri. Just després 2h45’, el vial s’estreny i pren la forma del clàssic camí de ferradura.

Poc abans d’entrar al llogaret de Binibassí 3h00’, trobarem un portell de ferro. A la dreta, sobre un marge, la fita que indica la partió de terme entre Fornalutx i Sóller. Construït al mateix lloc on hi hagué l’alqueria musulmana de Benibassim, aquest agrupament de cases conserva una torre defensiva del segle XVI. La canaleta que trobam al costat del camí esglaonat d’entrada a Binibassí serví des d’època medieval per fer arribar l’aigua a les fèrtils terres de la vall.

Ja som a prop del final de la ruta. Continuam fent passes en direcció cap a Sóller. A l’altura de Can Bac 3h10’ el camí recupera la forma de vial asfaltat, és el camí de l’ermita que ja no abandonarem fins arribar al pont de Can Rave 3h25’. Aquí voltam a la dreta i baixam fins al Camp d’en Maiol vorejant el torrent de Fornalutx 3h30’. En el següent pont giram a l’esquerra i entram dins Sóller per l’avinguda d’Astúries, que esdevindrà un poc més endavant el carrer de la Victòria de l’11 de Maig, i en arribar al carrer de la Lluna 3h40’, ja tenim a la dreta la plaça de la Constitució, on tancam circuit i donam per acabat l’itinerari 3h45’. Abans, però, de fer un refresc a plaça i replegar-nos cap a les nostres cases, paga la pena guaitar el número 50 del carrer de la Lluna. Una casa d’origen medieval amb una curiosa i enigmàtica lluna en quart creixent a la façana...

Si hem arribat a Sóller amb transport públic i hem baixat a la parada ‘Sóller Sud’ del bus TIB, entrarem dins la vila pel carrer d’Isabel II. Passarem per davant de l’antic convent del Missioners dels Sagrats Cors, ubicat sobre un vell monestir franciscà fundat per Bartomeu Catany el segle XV. Després cal fer dues aturades davants les cases natals de l’insigne poeta Guillem Colom i Ferrà (1890-1979) i del naturalista, geòleg insigne i pioner de la micropaleontologia Guillem Colom i Casasnovas (1900-1993), als números 37 i 17, respectivament, del vial esmentat.