Publicitat
Publicitat

Messi i Cristiano obren un debat mundial que va més enllà del futbol, i guanya l'argentí

Una batalla global per convèncer tothom

La lluita per la Pilota d'Or és una lluita que, per la globalitat del procés de votació (que inclou seleccionadors i capitans de tot el món i periodistes especialitzats), va molt més enllà del futbol. No són només mèrits esportius. No és només una anàlisi de l'any futbolístic. Té alguns elements mediàtics i gairebé publicitaris, un munt d' inputs sense pilota que marquen l'èxit del guanyador. El millor jugador del món serà, també, el més popular. "El seguiment que fan de Messi i Cristiano a la televisió de Sud-àfrica és semblant, però la gent creu que l'argentí és més decisiu i està en millor nivell pel que demostra en cada partit amb el Barça", descriu Enric Duran, excoordinador de la FCB Escola i ara tècnic del futbol base dels Mamelodi Sundowns de Sud-àfrica. Allà els nens admiren la grandesa de Cristiano, però somien a imitar la trajectòria de Messi, format al club en què ara triomfa. Els informatius destaquen sempre, en format breu, els gols de l'un i de l'altre, i això margina lleugerament Andrés Iniesta, a l'ombra de la gran rivalitat entre l'argentí i el portuguès. "Messi i Cristiano són marques globals i, tot i que Iniesta està millorant el seu posicionament mediàtic, no ven igual la seva imatge que els altres dos", acostuma a dir Esteve Calzada, especialista en màrqueting. De fet, les promocions de la Lliga se centren en el duel de golejadors com a metàfora de la batalla entre el Barça i el Madrid. La publicitat és una altra finestra que els situa en primer terme en la batalla Nike-Adidas.

Als Estats Units, poc fans del soccer en detriment d'altres esports, l'únic que els arriba del futbol són les genialitats de Messi i Cristiano i, pel pes de la comunitat llatina, la comparació la guanya clarament el crac de Rosario, amb molta més presència a les televisions, com confessa el periodista Víctor Sancho des de Washington. "Els americans no són gens de futbol i els fitxatges de Beckham o Henry a la Major League Soccer han tingut més repercussió en la premsa rosa que en l'esportiva. Però arriben imatges de proeses individuals i, aquí, guanya Messi. I la immigració ajuda a fer més gran aquesta impressió".

Sancho, que va ser corresponsal a Bolívia fa dos anys, també percebia aquesta lleugera superioritat del blaugrana sobre el madridista, malgrat que a La Paz hi havia més seguidors blancs que blaugranes. "Però tots acabaven reconeixent que Messi era millor", explica a l'ARA.

Fa unes setmanes un centenar de futbolistes brasilers premiaven Messi com a millor jugador amb el 90% dels vots, clarament per davant de Cristiano. L'esprint final del blaugrana per superar la xifra de gols en un any de Gerd Müller va situar-lo en primera plana a la premsa mundial: al The Japan Times se'n va fer seguiment gol a gol des del 85 i, als països àrabs, el portal Gulf News apuntava ahir un nou rècord de Messi, la quarta Pilota d'Or.

Històries de superació esportiva
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 21/01/2018

Consultar aquesta edició en PDF