07/01/2013

Una batalla global per convèncer tothom

2 min
Una batalla global  per convèncer tothom

BARCELONALa lluita per la Pilota d'Or és una lluita que, per la globalitat del procés de votació (que inclou seleccionadors i capitans de tot el món i periodistes especialitzats), va molt més enllà del futbol. No són només mèrits esportius. No és només una anàlisi de l'any futbolístic. Té alguns elements mediàtics i gairebé publicitaris, un munt d' inputs sense pilota que marquen l'èxit del guanyador. El millor jugador del món serà, també, el més popular. "El seguiment que fan de Messi i Cristiano a la televisió de Sud-àfrica és semblant, però la gent creu que l'argentí és més decisiu i està en millor nivell pel que demostra en cada partit amb el Barça", descriu Enric Duran, excoordinador de la FCB Escola i ara tècnic del futbol base dels Mamelodi Sundowns de Sud-àfrica. Allà els nens admiren la grandesa de Cristiano, però somien a imitar la trajectòria de Messi, format al club en què ara triomfa. Els informatius destaquen sempre, en format breu, els gols de l'un i de l'altre, i això margina lleugerament Andrés Iniesta, a l'ombra de la gran rivalitat entre l'argentí i el portuguès. "Messi i Cristiano són marques globals i, tot i que Iniesta està millorant el seu posicionament mediàtic, no ven igual la seva imatge que els altres dos", acostuma a dir Esteve Calzada, especialista en màrqueting. De fet, les promocions de la Lliga se centren en el duel de golejadors com a metàfora de la batalla entre el Barça i el Madrid. La publicitat és una altra finestra que els situa en primer terme en la batalla Nike-Adidas.

Als Estats Units, poc fans del soccer en detriment d'altres esports, l'únic que els arriba del futbol són les genialitats de Messi i Cristiano i, pel pes de la comunitat llatina, la comparació la guanya clarament el crac de Rosario, amb molta més presència a les televisions, com confessa el periodista Víctor Sancho des de Washington. "Els americans no són gens de futbol i els fitxatges de Beckham o Henry a la Major League Soccer han tingut més repercussió en la premsa rosa que en l'esportiva. Però arriben imatges de proeses individuals i, aquí, guanya Messi. I la immigració ajuda a fer més gran aquesta impressió".

Sancho, que va ser corresponsal a Bolívia fa dos anys, també percebia aquesta lleugera superioritat del blaugrana sobre el madridista, malgrat que a La Paz hi havia més seguidors blancs que blaugranes. "Però tots acabaven reconeixent que Messi era millor", explica a l'ARA.

Fa unes setmanes un centenar de futbolistes brasilers premiaven Messi com a millor jugador amb el 90% dels vots, clarament per davant de Cristiano. L'esprint final del blaugrana per superar la xifra de gols en un any de Gerd Müller va situar-lo en primera plana a la premsa mundial: al The Japan Times se'n va fer seguiment gol a gol des del 85 i, als països àrabs, el portal Gulf News apuntava ahir un nou rècord de Messi, la quarta Pilota d'Or.

stats