FENT CAMÍ
Esports 22/12/2018

Volta per la possessió de Solleric, al terme d’Alaró

En època islàmica rebia el nom de Xular, a través del qual es canalitzaven les principals comunicacions del poble amb la muntanya

Juanmi Mas
Volta per la possessió de Solleric, al terme d’Alaró

PalmaLa ruta comença a la carretera Alaró-Orient (PM-210), a 226 metres. S’haurà de caminar en direcció a Orient. El puig de s’Alcadena (815 m) pot servir de referència, ja que cap a ell s’ha d’avançar. En el WP-02 hi ha un desviament cap al camí de Son Berga. A l’esquerra es troba el camí asfaltat i s’entra a la finca de Solleric. Gairebé en tota l’excursió no es perd de vista aquesta muntanya, carregada de llegendes. Es travessa el torrent de Solleric (WP-03) (250 m) per un antic gual de pedres passadores. Deixam a l’esquerra, a l’altra banda del torrent, les cases de s’Olivaret. Pels voltants s’ubica la cova dels Ossos. Cal desviar-se lleugerament del camí per guaitar a la pica de la font Figuera (WP-04) (342 m).

La vall de Solleric

Després d’uns revolts i un tram rost, la vista s’eixampla a la vall de Solleric. Per entre el tall del barranc de Solleric, despunta el puig de l’Ofre. Per aquest barranc, transcorre el torrent Pregon. A l’esquerra, el puig de la font Fresca i les cases de Solleric. Després toca adreçar unes corbes al WP-05 i passar per on acompanya la canaleta de Solleric fins a assolir el coll de sa Corona o de sa Casa Nova (WP-06) (469 m), on se situa una caseta restaurada fa poc, que és un refugi de caçadors. Aquest coll pren el nom del puig que tenim a l’esquerra, el puig de sa Corona (540 m). Per continuar, no hi ha més opció que seguir el GR, el qual baixa al torrent d’Almadrà.

Cal resseguir la ruta per l’àmbit del meravellós olivar, el qual s’estén pel comellar dels Noguers. Per no davallar tant de coster, que després s’hauria de tornar a pujar, és millor adreçar cap al camí de sa Casa Nova (WP-07), el qual du per la dreta pel camí que puja als túnels d’Emaya i a la canaleta. Després d’uns revolts, s’arriba al primer túnel per on passa la canonada que baixa de la presa de Cúber.

El torrent d’Almadrà

El torrent d’Almadrà neix a Cúber i aboca les aigües a l’Albufera d’Alcúdia. És el més llarg de Mallorca. Sense deixar la canal s’arriba al bucòlic lloc on se situa la font del Pi (WP-08) (479 m). Per continuar s’ha de pujar per un pas de caçadors i recórrer la serra d’Amós, de manera que s’ha de tornar enrere per les mateixes passes. Unes monjoies, una de situada al mateix camí i l’altra, uns metres més amunt, en el coster, orienten cap al repeu del penya-segat, on s’ha de caminar uns metres cap a l’esquerra fins que es veu una corda i, per tant, el començament del pas. El pas ens situa a l’indret del Caire, el qual s’alça a l’altra part del barranc del torrent d’Almadrà. Just a baix del Caire se situa el pas del Boc. Finalitzat el pas (WP-10) (510 m), s’haurà de transitar per un terreny dolent on la vegetació també és un entrebanc. Passareu per un camí de carboners, bastant rost, que transcorre vora els penya-segats, on veim algunes balmes emprades pels caçadors i, temps enrere, pels carboners. Ara s’avança per un tram de camí de ferradura, empedrat, traçat per salvar uns penyals. Aquestes penyes són el punt culminant del puig d’Amós (WP-13) (826 m). Per la base del penyal, cimal del puig de sa font Fresca (833 m), es passa de la finca de Solleric a la de Coma-sema, botant la paret. Es passa del terme d’Alaró al de Bunyola (WP-14). Per aquí s’arriba a la pista (WP-15) (526 m) i aquest camí ens abocarà a la placeta d’en Sion. Després ens quedarà la llarga pista i el tram d’asfalt per arribar al cotxe.